|
|
|
|
kultúra (2004. február)
| | Túlzottan szeretem a Korlátolt Felelősségű Társaság első három albumát. Nem igaz, hogy nem érzik a fiúk, márpedig a túlszeretés baljós előjel. Mit lehet az elgázolt macska, az illatos illatú tea, a Guiness-rekord-nyúlfarkú telefon és más állatságok után összehozni?
|
|
|
kultúra (2004. február)
| | Máthé Zoltán fotóalbuma véletlenül került kezembe. Nevezzük legalábbis véletlennek, de hát „normális” civil (vagy abnormálisan vasútérdektelen utas) hogy is keveredhetne másképp abba a helyzetbe, hogy a MÁV gőzmozdony-javító műhelyének ötven filmre égetett munkapillanatát nézegesse? Zoltán megszállott. Szeme mint gőzöskerék-forma retina, pályaudvarok, őrbódék mozdonyok képeit rejti. Vagy csak a francia bortól vizionálok, amivel hangolódnánk. Ő mosolyog, de biztos baromira unná, ha ezzel a vonatőrült szöveggel kezdeném. Haladjunk hát a szent celluloidművészet felől közelebb hozzá.
|
|
kultúra (2004. február)
| | Ha nekik szabad ezt művelni a nagy festővel, akkor én is szabadon engedhetem szó-asszó-ciációim röstellni valóját. Ha viszont úgy akarom, még értelmet is kreálkodom neki: Alfredson, Danielsson valamint a magyar adaptálók, Méhes, Mikó és Horgas urak sok pikantér döfést belengetve vívnak meg a picassoi életművel. Végül leterítik, az igaz, de megpusztulunk bele a röhögéstől mi is.
|
|
|
kultúra (2004. január)
| | Azt mondta a főszerkesztő, lehet személyes élményeket is. Az olyan hiteles. Legalábbis hihető. De amit én mesélek, még rosszabb, mert az igaz is. Egy magyar megyében járunk, Mozart-kamaraopera hangzik el vagy hússzor, mindig máshol. Ahány ház (iskola), annyi szokás, bár szívem szerint most cseréltem volna a szóközi hangzót. Annyi dráma, maradjunk ennyiben.
|
|
kultúra (2004. január)
| | Az 1971-es esztendő a legszebbek közül volt való. Nemcsak azért, mert életem második évében mutathattam ezidáig legszebb arcom a szocialista haza Sztahanovként munkálkodó lakóssága felé (ékezet az „o”-n by László, a Kovács), de a rendszer masszívan állt gimnasztyorkás lábain, mi több, elkezdett barakkosodni, bokrosodott a 301-es, és csehszlovákiai páncélvágtánkra is rálegyinthettek már: hja, kérem, az még az előző évtizedben történt… Az Ifjúsági Lapkiadó pedig megjelentette az örökbecsű Fáklyavivők c. munkát.
|
|
|
kultúra (2004. január)
| | Amikor a három tenor ‘94-es koncertjén amolyan Oscar-díjkiosztós tömeghappening keretében felállították a You Never Walk Alone csoportos operai elvibrálása után, már reszketeg lábbal lézengett. Mindezek ellenére töretlen volt mosolya, hisz amerikai volt, és a sóbiz királya, A Hang, ahogy hívták, bár nem annyira vérbeli, de dalaiban jenki, Frank Sinatra. Halála után lézerkorongokon kísért.
|
|
kultúra (2004. január)
| | Attól féltem, ez is csak egy olyan film lesz, mint mondjuk a Csinibaba, vagy az Ámbár tanár úr volt. Afféle gálvölgyis, koltais, rózsaszín nosztalgia-koktél, „kis pénz, kis nyomor, de legalább volt mit enni, és milyen vicces volt a tornatanár”–féle katyvasz, német kivitelben.
|
|
|
kultúra (2004. január)
| | Mióta a kormányzat ezeregy mesebeli szlogenje közé felvette a „2003 a fogyatékkal élők éve”-című irányelvet is, csinos miniszternőnk akadt, aki az esélyek egyenlőségéért száll síkra. Megtanultuk, mert Lévai Katalin fejünkbe verte: mondandóját nemcsak hallók számára artikulálja, hanem süketnémák számára jeltolmácsot is igénybe vesz. Ha Katalin, akkor tolmács, ha tolmács, akkor – majdnem mindig – Katalin is. Na, itt lenne pár megjegyzésem. De, hogy ne érjen a vád, miszerint csak diagnózis vagyon, terápia sehol, hát tessék. Ötletek ingyér' a Államnak.
|
|
kultúra (2003. december)
| | E hónapban is valóságos ollócsodámon csillan a fény, mert a komoly/klasszikus zenébe is betüremkedtek azok a kellemetlen minőségproblémák, amelyek a novemberi számban ecsetelt úgy-teszek-mintha-a-jutút-hallanád-de-nem-az-típusú, akkor aktuális felhorgadásomat kiváltották. Irány a metszés, de előbb kis okoskodás.
|
|
|
kultúra (2003. december)
| | Vagyunk páran, kik flekkpénzért cikizzük a kereskedelmi tévék kölninek marketingelt izzadságfolyamait, ez se egy büszke mesterség, hiszen arra épül, ami vacak.
|
|
|
|
|
|
|