|
|
|
|
gazdaság (2003. október)
| | „Én nem veszíthetek”: akár ez a sor is – Zámbó Jimmy örökbecsű klasszikusa – lehetne az Axelero és a MATÁV új ars poeticája. Lehet recesszió, panaszkodhatnak az elégedetlen ügyfelek, a szavakon túli csapat mindig nyer, noch dazu nem ritkán még meg is tuszkolják egy éppen személyre szabott állami támogatással. A többi internet-szolgáltató pedig vergődik, ugyanis befektetéseik és kiadásaik egyelőre jócskán meghaladják bevételeiket. Hogy is van ez, kérem?
|
|
|
informatika (2003. október)
| | Néhány év, évtized múlva az olyan műalkotásokat mint az 1984, Szép új világ, 451 fok Fahrenheit, Brazil fölösleges lesz majd elolvasnunk vagy megnéznünk – szerepelni fogunk bennük. Hála néhány multinak, kormánynak és nem utolsósorban saját fogyasztói szokásainknak, a körülöttünk lévő világ a nem is olyan távoli jövőben túlszárnyalhat minden utópisztikus elképzelést. Az információtechnológia fejlődése az egyén totális ellenőrizhetőségéhez és befolyásolhatóságához (is) vezethet.
|
|
(2003. szeptember)
| | A bratislavai tárgyalásokról visszatérő magyar külügyminisztertől nemrégen megtudhattuk, hogy gyermeteg elképzelés a kettős állampolgárság követelése; pedig az észak-erdélyi magyar szórványok már nem is mernek ilyen nagyot álmodni. Megelégednének avval, ha kicsit több figyelem jutna rájuk és nem kellene az örökös anyaországi szélfordulásoktól tartani. A csendben porladó múlt és a szomorú jövő világában tett utazás során adódik a kérdés: mit és hol rontottunk el. Mármint mi, magyarok.
|
|
|
(2003. szeptember)
| | Miért diszkrimináció, ha nem húzom ki a vízből azt, aki nem fuldoklik? ‑– tette fel a kettős állampolgárság bevezetése körüli vitában a kérdések kérdését a Magyar Hírlap rovatvezetője. Szále László rátapintott a lényegre. Mert ugyan az Európai Unió tilt mindenféle etnikai alapon történő megkülönböztetést, ezt azonban vélhetően a kisebbségek védelme érdekében teszi. Tehát ha az elszakított területeken élő honfitársainknak megadnánk a magyar állampolgárságot, azzal a románok, szerbek, ukránok joga bolhányit sem sérülne. Ezen szempontok figyelembevételével legalábbis elgondolkodtató a kormány látványos húzódozása az ügyben, nem is beszélve az Európai Unió finoman szólva is sokszínű gyakorlatáról: bizonyos országok nem zavartatják magukat, ha nemzeti érdekeikről van szó.
|
|
(2003. szeptember)
| | „A magyar diplomácia nem foglalkozik a kettős állampolgárság kérdésével, figyelembe véve az európai realitásokat (…). Az Európai Unióban nem találkozna egyetértéssel, ha Magyarország foglalkozna a kettős állampolgárság kérdésével” – szólt július végén a Külügyminisztérium fölényes replikája a vajdasági felvetés kapcsán. Bár azóta az össztűzbe került kabinet kommunikációja gyakorlatilag összeomlott – mindenki nyilatkozott már mindent és annak az ellenkezőjét is –, szocialistáéknál továbbra is állandó eposzi kellék az „európai realitások” megidézése. Ideje hát megnéznünk, miről is beszélnek. Hogy a született köztársaságpárti rögdemokraták nem nyilatkoznak-e csacsiságokat, azt bizony mi nem tudjuk.
|
|
|
(2003. szeptember)
| | Becs’ szó, nem szívesen tesszük szóvá a rendszerváltás utáni időszak köztudottan legtisztább kormányfőjének, hogy képmutató. Hinni akartunk a köztársaság eszméjében, hinni, hogy a semmiből előtűnő, múltját tekintve is minden vitán felül patyolat múltú fedett állományú tiszt végre rendet rak ebben az Istentől elrugaszkodott, erkölcstelen országban. Bizakodástól vöröspozsgás arcunkon aztán hamarosan csattant az első pofon.
|
|
(2003. szeptember)
| | Lapzártánkkor is brutális kilincs, termetes kapu és elviselhetetlen aktaszag fogadta a székesfőváros cégbíróságára merészkedő egyszeri polgárokat. Egy, csak egy dolog volt szokatlan. Bár többen nekiveselkedtek, végül senki nem akadt, aki betekinthetett volna az Inter-Európa Bank Rt. – egyébként nyilvános – dokumentumaiba. „A bíró dolgozik vele, jöjjön vissza a jövő héten vagy azután” – szólt a sablonszöveg. Az együgyű polgár ilyenkor – a jogállamra meg a hatályos törvényekre hivatkozva – megpróbálja levenni a lábukról a hivatali nagyságokat.
|
|
|
(2003. szeptember)
| | Úgy néz, ki, most már semmi sem menti meg Szász Károlyt attól, hogy a kormány mártírt faragjon belőle. Medgyessy Péter a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének tervezett leváltásával hosszan elhúzódó, a 2006-os választásokon ellene felhasználható, nemzetközi hullámokat is keltő botrány ódiumát vonja magára. Hát megőrült a szocialisták miniszterelnöke? Nem; józan politikus ilyen lépéssel csak egy esetben vállalja a borítékolható népszerűségvesztést: ha ezzel valami nagyobb rosszat akar elkerülni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a miniszterelnök még azon az áron is ragaszkodik a PSZÁF-vezető menesztéséhez, hogy Szász esetleg – mert nyilván megfontolt ember – vész esetére tartogathat valamit a tarsolyában.
|
|
(2003. szeptember)
| | A magyar gazdasági és pénzügyi szaklapok a kezdettől fogva figyelemmel kísérték az egyre jobban dagadó botrányokat, illetve Szász Károly PSZÁF-elnök működését. A Világgazdaság augusztus nyolcadiki számában névtelenséget kérő kormánypárti politikusra hivatkozva leírta: „bár egyeztetés nem volt, ha a szakmai alkalmatlanság megalapozottan megkérdőjelezhető, a politikai konszenzus lényegében megvan (Szász Károly) leváltására.”
|
|
|
(2003. szeptember)
| | Feltűnően idegesen reagált a Külügyminisztérium politikai államtitkára arra a nyilatkozatra, amelyet az Európai Parlament külügyi bizottságának elnöke fogalmazott meg minapi budapesti látogatása során a PSZÁF-üggyel kapcsolatban. Bársony András a diplomáciában némileg szokatlan módon “felelőtlen politikai magatartással” vádolta meg az európai intézmény egyik legtekintélyesebb bizottságának vezetőjét. Pedig Elmar Brok mindössze annyit mondott: meglepetéssel tapasztalta, hogy Magyarországon a pénzmosásgyanús ügyek kapcsán a kormányzat leváltani készül a kérdéssel foglalkozó állami felügyelet elnökét, s felvillantotta annak a lehetőségét, hogy a külügyi bizottság esetleg napirendjére tűzheti a kérdést.
|
|
|
|
|
|
|