„A medve legyen kimpotens!”
Gyerekkel az oviba be (2005. február) Színházba már rég nem-, moziba is csak hébe-hóba, óvodába azonban egy ideje napi rendszerességgel járunk. Az ember legjobb esetben is max. az általános iskolás évekre emlékszik vissza, így az óvodai lét szülőként újra átélhető. Kitűnő társasjáték. Sok érdekes dolgot tanulhatunk abban a szűk idősávban is, amíg leadjuk a reggeli órákban a kölköket. Itt van mindjárt az az automata testvérpár, akikhez látszólag nem tartozik szülő. Egyedül nyomják be a résnyire nyitott kaput, ha meg éppen zárva van, majd jön valaki, aki eléri a nyitógombot. Önállóan vetkőznek és önállóan cseszik be a ruhákat a szekrénybe. Aztán egy napon fény derült a fékezős anyuka trükkjére. Óvoda előtt nincs szabad parkoló, ezért a lurkók a kocsiból épp csak kiszállnak, anyuka már el is pályázott. Utódaim a vonulási technikák közül a fontolva haladást választották. A téli hónapokban a „szorít a sál”, „nem kell kesztyű” illetve a „fázik a kezem” problémahalmaz emlegetésével igyekeznek indokolni, miért is nem képesek normális tempóban haladni. Egyszer a kisebbik még a „kő ment a cipőmbe” figurával is megpróbálkozott, de persze nem kajáltam be. Aztán a vetkőzésnél nyilvánvalóvá vált, hogy nem kő, hanem üveggolyó és nem ment, hanem még otthon a bátyja helyezte bele gondosan. Az utcán menés további nélkülözhetetlen kelléke a bot, ami a Macskafogó című rajzfilm megtekintése utáni időszakban többnyire gépfegyver, de minimum puska, előtte még kard volt meg ostor. A terminológia olyan szempontból tök mindegy, hogy most is ugyanúgy csapkodnak vele, mint régebben. A legszebb pillanat, amikor búcsúzunk – és itt én másra gondolok. A gyerekek tudják, hogy ilyenkor jár egy oda-vissza puszi. A kisebbik fiam azonban egy ideje ezt elhárítja azzal, hogy ma nem kell, mert nagyon siet (ezt máskor soha nem mondja), és beviharzik a csoportszobába. Úgy látszik, ezek a rutinszerű mozdulatsorok sokkal fontosabb dolgok elől veszik el az ő drága idejét. Vele szemben a nagyobb fiú az intézményben töltendő 6-8 órát ebből a bensőséges kontaktusból töltekezve próbálja érzelmileg átvészelni, ezért a honeckeri nyálas-smár túró ahhoz képest, amit mi ott nagy nyilvánosság előtt napról napra előadunk. Egyébiránt a csoportban az egyetlen néven nevezett barátján kívül – akit utál – egy kislány a játszótársa, saját elmondása szerint az igaz szerelme (hoppá). Talán őt akarja féltékennyé tenni… nem tudom. Persze ez az óvoda már nem a hetvenes évek körjátékozós, a kádári vonalra finoman ráhangolós, homogén közege. Frankón begyűrűzött a multikulti. Amerikai kislány, szandálhúzás közben tolmácsol édesanyja és az óvónéni között, szerb kisfiú akcentus nélkül haverkodik, kínai megjelenésű kisded (valójában japán) magyar betlehemes játékban szittya angyalkát alakít. Vélhetően a város vagy az ország más szegleteiben sincsen másképp, legfeljebb a csoportok nemzetiségi összetétele változik. A hiperkorrektség annyiban még várat magára, hogy minden gyerek ugyanazt a kaját kapja, ha tetszik ha nem, és a babaszobában való játék sem kötelező, így nem adja meg a fiúk számára az ellenoldali orientáció lehetőségét hátha-alapon. Lehet viszont a közeli uszodában küzdeni az elemekkel, a logopédus pedig házhoz jön. Ennek folyományaként az ISO minősítés révén a szülő űrlap kitöltésével értékelheti a kisdedekkel bajlódók munkáját, és ha jónak látja (persze, hogy jónak látja) befizetheti kicsinyét az óvodák között turnézó bábosok aktuális előadására. Két év referenciával a hátunk mögött bizton állíthatjuk, a gyermeki humor világában van élet az esik a hó, fingik a ló, seggen csúszik az igazgató előtt és után is. A viccek kútforrása jól tapinthatóan az óvodai csoporttárs iskolás testvére. A rég lejárt szavatosságú történetek 3-4 éves korúak interpretációjában új, más, és ha lehet ezt mondani, az eredetinél nagyságrendekkel szórakoztatóbb csattanót rejtenek. A nyuszi és a medve három kívánságát teljesíti épp az aranyhal. Eddig rendben. A nyuszi kocsit és házat kér, a medve egyre több medvelányt. A poén – mely megmutatja, hogy a gyerek számára a vicc attól vicc, mert azt mondták rá – szó szerint így hangzott: harmadszorra a nyuszi azt kérte, hogy a medve legyen kimpotens. És mit jelent az a kimpotens – érdeklődtünk nagy tisztelettel. Hát azt, hogy a medve ne tudjon majd jól verekedni. Persze ez az óvoda már nem a hetvenes évek körjátékozós, a kádári vonalra finoman ráhangolós, homogén közege. Frankón begyűrűzött a multikulti. Amerikai kislány, szandálhúzás közben tolmácsol édesanyja és az óvónéni között, szerb kisfiú akcentus nélkül haverkodik... | Nem feledkezhetünk el a szóban forgó intézmény személyi összetételéről sem. Bizton állíthatjuk, a terület a gyengébbik nem hundertprozent terrénuma. Ezen a lényeget tekintve az sem változtat, hogy egy hímnemű gondnokbácsi söpörgeti az épület előtt a havat. A személyzet fegyvertára a biztató, noszogató jó szón kívül egy konyhai kenőkés. E két eszközzel minden probléma áthidalható. A kés hegyével lehet sarat tisztítani cipőtalpról, csavarhúzásra is alkalmas esetenként, és megoldást jelenthet az eldugult lefolyó problematikájára is. Orbán Viktor óta tudjuk: „a világ csak felerészben adottság, csak felerészben a körülmények hatalma, a másik fele: akarat.” Megy is minden az óvodában, mint a karikacsapás. Biztos információval rendelkezem arról, hogy lapunk szélesebb spektrumot fog, mint a felsőoktatási intézmények törzsközönsége. Itt az ideje hát a sztereotípiák lebontásának. Hogy hogy jön ez ide? Az ismeretségi körünkben óvodánk konyhás nénije a legnagyobb Ufi-rajongó. Újságunkkal a lencsefőzelék mellé ez úton kívánunk felejthetetlen pillanatokat.
|