Beszélgetés Bednanics Gáborral, a Fiatal Írók Szövetségének elnökével
Élet + Vér = Irodalom? (2005. január) A leköszönő L. Simon László után egy vérbeli elméleti ember, Bednanics Gábor lett a Fiatal Írók Szövetségének elnöke. Kérdés, hogy egy lendületben lévő írószervezet mire képes abban az időben, amikor a kultúrafinanszírozás költségvetési forrásai látványosan apadnak. Az elmúlt és a következő évekről beszélgettünk a frissen megválasztott elnökkel. – Lehet, hogy furcsa nyitás ez a kérdés, de hogyan látod azt az időszakot, amelyben L. Simon László vezette a FISZ-t? – Előbb elmondom, hogyan kerültem közel a szervezethez, aztán azt, hogy mit láttam. A József Attila Kör táborában voltam egyik nyáron. Még nem voltam FISZ-tag, és arról szavaztunk, hogy beolvadjon-e a FISZ a másik fiatal írószervezetbe. A jelenlévők többsége ez ellen foglalt állást. Emlékszem, ekkor Simon Laci azt mondta, hát jó, akkor tehát nincs más dolgunk, mint egy nagyon jó dolgot csinálni a FISZ-ből. És akkor komoly munka kezdődött: megcsináltuk a Szépirodalmi Figyelőt, amely azóta szinte ki is nőtte magát a FISZ-ből, aztán folytattuk a pályakezdőket bemutató FISZ-könyvek sorozatot, sőt, megtöbbszöröztük a megjelent könyvek számát. Indult egy másik, Hortus Conclusus című sorozat is, ezek afféle életműöszszegzések. A tagság folyamatosan bővült, Laci sokféle fórumon kezdte hallatni a hangját. – Nehéz lesz folytatnod ezt a tendenciát? – Úgy is fogalmazhatnék, hogy ez az én keresztem. Nem tudom, hogy nehéz lesz-e. Fiatal vagyok, de az a fajta, akire rá lehet mondani, hogy szobatudós. Nehezen veszem rá maga, hogy publikus közegben mozogjak. – Mit is csinál egy fiatal szobatudós manapság? – Könyvtárazik, olvas, ír, konferenciákra jár – és közben rákényszerül arra, hogy már ne csak a könyvtárszoba négy fala visszhangozza gondolatait. – Kritikai munka? – Hát igen, azzal kezdtem. De, ahogy ezt Szilágyi Márton mondta, mindig eljön egy bizonyos idő, amikor választani kell: kritika vagy irodalomtörténet. Nos, én kritikát egyre kevesebbet írok; az önmaga egy teljes embert igénylő tevékenység, sőt, más műfaj. – Van olyan korszak, ami szakterületednek nevezhető? – Igen, a XIX. század végének, az elmúlt század legelejének magyar lírája. – Nem a legizgalmasabb időszak. Vajda, Reviczky, Komjáthy… ki van még? – Igen, ők, meg az olyanok, akikről rendes ember nem is hallott. Valóban holtidő ez, amelyben meg kell küzdeni rengeteg rossz verssel, ám igazi finomságokat is fel lehet fedezni, s nem éppen az említett szerzők tollából. De még egy érdekes dolgot vettem észre. A FISZ nemrég meghirdetett egy pályázatot huszonnyolc év alatti, kötet nélküli szerzők részére, próza-, vers- és dráma-kategóriában. Szerencsére sok a jelentkező, több száz pályázat érkezett. De a lényeg, hogy a mögött az alkotói kívánalom mögött, ami a beérkezett verseken átsugárzik, még mindig a XIX. század végének stílusigénye áll. Valahogy még mindig azt tartják irodalomnak, amit akkor tarthattak, az érzelmes almanach-líra, a biedermeier vagy az érzékenység romantika utáni újraéledését. – Egy elméleti ember hogyan fogja megállni a helyét egy olyan szerepben, amely bizonyos pragmatizmust igényel? Még az irodalompolitikába is bele kell folynod. – Már bele is folytam. Nyilatkoztam például a folyóirat-támogatási anomáliákról. Tudom, hogy ez egy teljesen más szerep, de a tagok érdekeit képviselnem kell, és állást kell foglalnom a tagság nevében – még ha ebben az ügyben erre egyre kevesebb lehetőségem is van. Megvonták ugyanis tőlünk a jogot, hogy a Nemzeti Kulturális Alap szakmai kollégiumaiban jelölhessünk embereket. Utólag értesültünk róla, nem volt valami felemelő élmény. – Melyek a hosszabb távú tervek? – Természetesen a tagok számának további növelése. Aztán gondnak tartom, hogy nincsen a FISZ-nek olyan folyóirata, amelyben a másutt még nem publikált pályakezdők megjelenhetnek. Van persze a Szépirodalmi Figyelő, de az egy szemle: ott csak másodközlések jelennek meg, első közlésben csak kritikák. A kritikusainknak ez persze jó. Aztán szeretném, ha még több határon túli jelenne meg a FISZ-könyvek sorozatban. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a FISZ volt az első magyarországi fiatal írószervezet, amely lehetővé tette a határon túliak teljes jogú tagságát is. De ennek nem csupán morális szerepe van: a fiatal erdélyiek kéziratai szinte mind kitűnőek, sokat nyer velük a sorozat. – Csak erdélyiek jelentek meg eddig? – Igen, de ezen természetesen igyekszem majd változtatni. Remélem, fog is sikerülni, hiszen az előbb említett pályázatra érkeztek jó, kötet- és díjesélyes kézira- tok a Kárpát-medence más területeiről is. És még egy észrevétel ebben a témában. Úgy gondolom, hogy a külhoni irodalmi műhelyek sokkal életképesebbek, mint a magyarországiak. És itt nem csak Erdélyre gondolok, ilyenek vannak szép számmal Felvidéken, Kárpátalján és a Vajdaságban is. Mi talán már el is felejtettük, milyen az, amikor van igény irodalomra. Odaát még tudják, hogy a magyar nyelven írott művek identitásmegtartó források. – Itt mindig a pénzt jelölik meg elsőre, amikor az irodalomteremtés gátló tényezőire kérdeznek rá. Odaát nincs pénz – és mégis van irodalom? – Igen, ez érdekes helyzet, de így van. Ennek ellenére valóban igaz, hogy minden kultúra a pénzzel függ össze. Egyre kevesebb pénzből kell gazdálkodnunk, a finanszírozás megújítását célzó tervek nincsenek, pedig a világ egyetlen magára valamit is adó szegletében támogatásfüggő a kultúra (nem pedig piaci tényező). És a pénzről magáról azért beszélünk ilyen sokat, mert nincsen. Azon túl, hogy életünkkel és vérünkkel odaállunk, sokat nem tudunk tenni.
|