|
|
| Kis lak, a nagy Duna mentén
Kismaros (2004. október) Ez a falu egy igazi gyöngyszem a Duna partján. A községet a XVIII. század első felében megalapító svábokat Mária Terézia hívta Frankhonból. S a derék svábok jöttek. Jöttek a Dunán nagy uszályokkal, tervekkel és álmokkal az új hazába, ahol tárt karokkal fogadták őket. A letelepedettek földet és hat évi adómentességet kaptak. Nem sokkal később, a második hullámban megérkeztek az otthonmaradt rokonok is. Jól érezték magukat Magyarországon, aztán szépen csendben ők lettek Magyarország. Templomukat 1827-ben emelték és közben művelték a szőlőt és a földet. Mindezt olyan szorgosan tették, hogy a Millennium idején már Bécsben árulták a kismarosi szőlőt és barackot. A falu népe pedig több mint kétszáz éven át őrizte német anyanyelvét. Ezt a békés gyarapodást törte meg a második világháború: a szovjet csapatok a hírhedt „málenkij robot” révén nyolcvan embert hurcoltak el, és a terror légkörével a kismarosiak hagyományait, büszkeségét is alaposan megtépázták. Néhány szürke évtized következett: a falut a szocializmusban összevonták Verőcével, és leginkább csak KISZ-táboráról volt nevezetes. Esténként Kubáról és a szerelemről zengett a pol-beat, s talán egy vékony, szemüveges fiú itt gondolt először arra, hogy jó, jó, szép dolog ez a szolidaritás Nicaraguával és nagyon jó a közösségi társadalom, de mi lenne, ha inkább az egész üdülő csak az övé lenne, és úgy adná ki bérbe az államnak? Ötletét akkor még elmosta az olcsó kőbányai sör. Az ifjú gárdisták vidám kacagása egészen az elvtársaknak fillérekért kiparcellázott börzsönyi telkekig szállt. A pangás évtizedei után, a kilencvenes években újra fellendült Kismaros: a turisták felfedezték a falut, úgy is, mint a Börzsöny kapuját, és úgy is, mint szép Dunapartot. Az élhetetlen „világvárosból” hétvégente több ezer kiránduló indul Királyrét felé a Kismarosról induló kisvonattal. (Lásd keretes írásunkat.) Ám még az aránylag nagy átmenőforgalom dacára sem zsúfolt a falu, amely megőrizte szolid, ápolt jellegét, és amely most váratlanul sokkal közelebb került Budapesthez. Történt ugyanis, hogy a MÁV vezetői százötven év után eljutottak annak felismeréséhez, hogy fejleszteni kellene az elővárosi közlekedést, és végre bevezették a zónás gyorsvonatot: ennek köszönhetően a Nyugati Pályaudvar és a Kismaros közötti menetidő egy óráról harminchét percre csökkent: így már tényleg csak egy karnyújtásnyira fekszik Kismaros. Sétáljunk akár a Duna irányában, akár Királyrét felé: egy nyugodt, kedves falu lakóival találkozunk, akik között egyre több a fővárosból kitelepülő. Mert itt lehet élni.
| A Királyréti Erdei Vasút
Igen kalandos a kisvasút története. 1893-ban Gróf Franken-Siersttorpff János porosz születésű földbirtokos építette, hogy a Királyrét közelében lévő négyezer hektáros erdőbirtokából a fa szállítását gyorsabbá és gazdaságosabbá tegye. Később többször gazdát és nevet cserélt a gazdaság, és természetesen a vasút is. 1916-ban Balog Brúnó vette meg a területet, majd Czeczoviczka Emil cseh földbirtokos következett. 1924-ben Hoffer Kúnó svájci állampolgár tulajdonába került a birtok. Hoffert 1931-ben meggyilkolták. (Azt nem tudjuk, hogy valakinek a kisvonatra fájt-e a foga.) 1941-ben leállították a kőbányászatot; a kocsik, mozdonyok javát eladták, csak kettő, a Muki és a Triglav maradt meg. Később már csak fát szállítottak, évente öt-hatezer köbmétert. Az erdőbirtok és a vasút államosítása 1945-ben történt. 1970-től a vasút kezelője az Ipolyvidéki Erdő és Fafeldolgozó Gazdaság volt, amelynek jogutódja, az Ipoly Erdő Rt. napjainkban is üzemelteti a vasutat. 1954-ben indult meg a rendszeres személyforgalom Kismaros és Királyrét között. A vidéki vasúthálózatot és azzal együtt a kistelepüléseket elsorvasztó hatvanas évekbeli közlekedési koncepció a kisvasutat is majdnem elsöpörte: csak úgy lehetett megmenteni, hogy úttörővasúttá alakították. Jellemző az eggyel előző szocialista rendszer idiotizmusára, hogy ennek keretében még az állomásneveket is átkeresztelték: Hártókút például nem volt elég pártszerű, ezért „Krónikás” lett belőle, Börzsönyligetet „Kisdobossá” avatták, míg a nyilvánvalóan klerikális Paphegy büntetésül megkapta a „Kincskereső” elnevezést. A rendszerváltozás után elfogyott a pénz, ezért 1992-ben leállt a vasút. Pár év bizonytalanság után szerencsére megmozdultak a környékbeliek és a kisvasút-barátok: az erdei vasút ma az Ipoly Erdő Rt. kezelésében üzemel tovább. A kisvasutat pedig a Börzsönyi Gyermekvasútért Alapítvány is pártfogásába vette. Sok szűk esztendő után 2001-től ismét a fejlődés jellemzi a vasutat. Kuriózum, hogy negyven év szünet után ismét megjelent a kisvasúton a gőzvontatás. Igaz, már nem gazdasági céllal, hanem a nosztalgiavonatok továbbítására. A gőzmozdony az erdélyi Szászváros fatelepéről érkezett, felújítása tavaly fejeződött be.
|
|
|
|
|
|
|