Mészáros Tamás: „Kamarás Miklós neve számomra elég biztosíték volt”
Politika és tudomány között (2005. március) Lapunk egyetemi irodájában kereste föl Mészáros Tamást, a Budapesti Corvinus Egyetem rektorát, a megmaradt állami vagyont kezelő ÁPV Rt. elnökét, hogy a felsőoktatási törvényről, egyeteme helyzetéről és az utóbbi időkben vihart kavart privatizációs döntésekről kérdezzük. A rektor úgy látja: szükség van az egyetemi elitképzés fejlesztésére. Az elnök szerint a Budapest Airport ügyében nem beszélhetünk korrupcióról. –Rektor úr, a Debreceni Egyetemen 400 fős leépítést hajtanak végre, a Budapesti Corvinus Egyetemen szükség lesz-e hasonló intézkedésekre? –Még nem fogadtuk el egyetemünk idei költségvetését, erre a kérdésre teljes választ csak azt követően tudok adni. De ami most történik a Debreceni Egyetemen, az nálunk már korábban lezajlott. Tulajdonképpen nem leépítésről van szó, hanem egyes feladatok (mint például a takarítási és kertészeti munkák) kiszervezéséről. –Az új felsőoktatási törvényt hevesen kritizálták az egyetemek. Kifogásolták többek között, hogy a már eddig is túlzsúfolt egyetemeknek újabb hallgatótömegeket kell fölvennie a működésük biztosításához. Önöknél hogyan jelentkezik ez a probléma? –Ami a szakok befogadóképességét illeti, vannak, amelyek már elérték lehetőségeik határát, míg másoknál lenne lehetőség a bővítésre. A kérdés az, hogy mit tudunk nyújtani a hallgatóink számára. A szakok kínálatában a nyelvtanulási, külföldi tanulmányi lehetőségek terén a Corvinus kifejezetten magas színvonalat biztosít és nagy ugrás előtt állunk a kollégiumi fejlesztés terén is. Ahol évtizedek óta le vagyunk maradva, az a kultúra és a sport területe – sajnos hallgatóink sportolási lehetőségei kifejezetten korlátozottak. A felsőoktatási intézmények, közülük is különösen az ELTE nyomására az eredeti tervezetben igencsak kevés szerephez jutó kutatás-fejlesztés önálló paragrafust kapott az Országgyűlés elé kerülő változatban. A törvény foglalkozik az elitoktatással is, ami az egyre tömegessebbé váló magyar felsőoktatás fontos kérdése. Úgy tűnik: lehetőség nyílik arra, hogy az elitképzéssel (is) foglalkozó nagy egyetemek plusz forrásokhoz jussanak. Ugyan nem egy hatalmas összegről van szó (a felsőoktatás költségvetési támogatásának 5%-át teszi ki ez a keret), de örvendetes fejlemény, hogy megjelent a szabályozásban. –Ez a támogatás hozzásegít az egyetemi elitképzéshez elengedhetetlen képzett oktatógárda megtartásához? – Az elitoktatás jelenleg szak- és oktató-specifikus. Vannak olyan szakmai műhelyek és előadók, akik a magas színvonal biztosítása mellett jó kapcsolatot is ki tudnak alakítani a diákokkal, ennek köszönhetően tekintélyesek és népszerűek. Szakmai értelemben az elnöki megbízatás jól illeszkedik korábbi munkámban szerzett tapasztalataimhoz, képzettségemhez. Kihívást jelent a mintegy száz állami vállalat gazdálkodásának, stratégiájának felügyelete | Meggyőződésem: a minősített oktatók aránya és az oktatási színvonal között van korreláció, még ha nem is 100%-os. Az egyetemek számára kihívás ezeknek a tanároknak a megtartása, ezen a téren a Corvinus nem teljesít rosszul. Ami az egyetem megítélését illeti, a Felvételi Információs Szolgálat felmérése szerint a közgazdasági pályára készülő fiatalok 75%-a a mi egyetemünkre szeretne elsősorban jönni. –Az oktatással szembeni kritikák között gyakran elhangzik, hogy kevés a tudományos fokozattal rendelkező oktató, ezért sokszor demonstrátorok tartják a szemináriumokat. – Nem is olyan régen egy vállalati stratégia szemináriumomon is előkerült a kérdés. Én azt az álláspontot képviseltem, hogy a lehetőségekhez mérten az oktatói gárdát fiatalítani kell. A diákok azonban úgy gondolták: a tapasztalat legalább olyan fontos, mert az ad tekintélyt és hitelt az előadónak. Ehhez persze szükség van arra, hogy akit érdekel az egyetemi katedra, az már demonstrátorként is belekóstolhasson az oktatásba, majd részt vehessen doktori iskolánk képzésében is. A létszámhoz: nem egyértelmű, hogy milyen csoportot kell túlméretezettnek tekintenünk. A Harvardon azt tapasztaltam, hogy a szemináriumokra kialakított termekben az előadó akár hatvan hallgatót is sikeresen tudott bevonni az esettanulmány feldolgozásába, a keresztnevükön szólította őket, volt egyfajta feszültsége az órának, a tanár megmozgatta a résztvevőket. Nálunk is vannak érdekes, nagy látogatottságú órák, azonban kevésbé jók az infrastrukturális adottságok. Így gyakran tapasztalom: egy-egy számvitel-szemináriumon a folyosón is ülnek, mert nem férnek el a teremben. –Biztos, hogy a számvitel esetében az érdekes szemináriumok miatt járnak be az emberek? Nem inkább a vizsgától való félelem ösztönzi őket? –Természetesen különböző okoból járnak hallgatóink az órákra, de úgy gondolom, hogy a számvitel-szakirány iránti nagyfokú érdeklődés azt igazolja, hogy a terület iránt érdeklődő hallgatók megtalálják a számításaikat és megfelelő képzést biztosít nekik a tanszék. –Egy évet töltött eddig el rektorként, ebben az időszakban jöttek létre az egyetemen az intézetek. Miért hozták létre őket? – Ebben az egy évben születtek meg az intézetek, létrehozásuk mégsem az én nevemhez fűződik, hanem elsősorban Kerekes Sándor dékán úrhoz, aki tankként ment előre a megvalósításért. Szervezeti egységeink mérete nagy eltéréseket mutatott, az intézetek kialakítása csökkentette ezeket a különbségeket. Az új struktúra kiválóan alkalmas a bolognai folyamat által meghatározott szakok kezelésére is. –Az átalakítás számos konfliktussal is járt. –Valóban, a folyamat során előkerültek különféle ellentétek. A hagyományos, tanszékekre épülő rendszer tanszék-orientálttá teszi a képzést, mivel a hozzájuk kötődő szakirányok hallgatói nem nagyon találkoznak más tanszékek oktatóival. A legtöbb tárgy oktatását „házon belül” oldják meg, ritkán hívnak előadót máshonnan. Az új rendszerben reményeink szerint diákjaink többféle megközelítéssel találkoznak, ugyanakkor ez csökkentheti egy tanszék súlyát. Az ott tanítók ezt persze nem mindig veszik jó néven. –Ön rektori megbízatása mellett a Vállalkozásfejlesztési Intézet igazgatója, valamint az Állami Privatizációs Rt. elnöke is. Nem kívánna a három pozíció külön-külön is egész embert? Nem megy-e valamelyik a többi rovására? –Ezek a feladatok valóban teljes embert kívánnak, azonban szerencsés helyzetben vagyok. Kezdjük az Intézettel: ennek vezetését azért fogadtam el, mert úgy tűnt, hogy egyetértés alakult ki személyem körül, mindhárom tanszékvezető elfogad. Ha nem vállalom el, akkor nehezen született volna megegyezés. Azt azonban már a kezdetekkor tisztáztuk, hogy rám csak a stratégiai problémák hárulnak, az operatív vezetés nem az én feladatom. –Amikor elnyerte a rektori megbízatást, többen felvetették, hogy ez nem összeférhetetlen-e ÁPV Rt.-s pozíciójával. –Magam is sokat haboztam, hogy jól el tudom-e látni egyszerre elnöki és rektori feladataimat; végső döntésemet több dolog is motiválta. Szakmai értelemben az elnöki megbízatás jól illeszkedik korábbi munkámban szerzett tapasztalataimhoz, képzettségemhez. Kihívást jelent a mintegy száz állami vállalat gazdálkodásának, stratégiájának felügyelete. A pozícióm magától értetődően kiterjedt kapcsolati rendszerrel is jár, amivel élni és visszaélni egyaránt lehet. Gyakran találkozom kormánytagokkal és vállalatvezetőkkel, többüket sikerült már megnyernem előadónak az egyetemre. Tovább bővítettük az előző rektor, Chikán Attila által elindított programot, amelyben a versenyszféra vállalatai szponzorálják egy-egy oktatónk oktatói és kutatói munkáját, és évente tizenegy hallgatónk dolgozhat a Magyar Fejlesztési Banknál gyakornokként. –Azaz továbbra is úgy érzi, hogy ellátható együtt a két feladat? Nem vetették-e fel Önnek az elmúlt egy év során az egyetemen, hogy le kellene mondania elnöki megbízatásáról? –Az ÁPV Rt. szakembergárdája betartotta ígéretét, amely szerint leveszik a vállamról a napi ügyintézés terhét. Így nem kell attól tartanom, hogy nem marad időm az egyetemre. Az ÁPV Rt.-nél betöltött elnöki pozíciómról való lemondásra rektorhelyetteseimtől nem érkezett kérés, az Egyetemi Tanácsban, vagy más hivatalos fórumon sem került ez napirendre. –Az ÁPV Rt. felügyelete alá tartozik a Budapest Airport Rt. (BA) is, amely mostanában az elhíresült, 4,7 milliárd forintos ingatlanvásárlása kapcsán került a lapok első oldalára. Mi a véleménye a tranzakcióról és a több szakértő által a valós piaci érték sokszorosának tartott vételárról? –A Budapest Airport önálló vállalat, az ingatlanvásárlás elsősorban az ő hatáskörükbe tartozott. Igaz azonban, hogy a nyáron három igazgatósági ülésünkön is tárgyaltunk a BA cargo-bázis fejlesztéséről, amire már régóta szüksége van a repülőtérnek. Az egyik alkalommal kihelyezett ülést tartottunk, ahol a helyszín bejárása során meggyőződhettünk arról, hogy a jelenlegi területen belül a megvalósítás komoly akadályokba ütközik. Például a transzformátor-állomás áttelepítése egy milliárd forintba kerülne. –Ez még mindig kisebb összeg, mint a szakértők által becsült 3-4 milliárd forint, ami a piaci érték és a vételár közötti különbség. – Ez csak egy példa a már meglévő ingatlanon történő fejlesztés nehézségeire, emellett a szállítási útvonal kifutópályákat is keresztezne. –Az új ingatlan esetében is felmerül ez a probléma, valószínűleg csak alagúton keresztül lehetne megoldani a szállítást a le- és felszállások megzavarása nélkül. –Ez a Budapest Airport vezetőinek szakmai döntése. Mi csak arról döntöttünk, hogy a társaság 4,7 milliárdot fordíthat a fejlesztéshez szükséges területek megszerzésére. –Úgy döntöttek, hogy a Budapest Airport igazgatóságába delegálják Kamarás Miklóst, aki a Tocsik-botrány idején az ÁPV Rt. egyik vezetője volt, és személyesen is részt vett az ügyvédnővel való megállapodásban. Nem tart attól, hogy ha beigazolódnak a BA Rt. elleni vádak, akkor ez az ügy lehet a jelenlegi koalíció Tocsik-botránya? És ebben az esetben csak tovább rontja a helyzetet, ha olyan személyek jelennek meg, akiknek mindkettőhöz közük van. –Másként látom a dolgot. Annak idején a Tocsik-ügy után kerültem az ÁPV-hez, ahol nagyon jó tapasztalatokat szereztem Kamarás Miklós munkájáról. Amikor 2002-ben megkerestek: elvállalnám-e az ÁPV Rt. elnöki posztját, az volt a kérdésem, hogy ki lenne a vezérigazgató. Kamarás Miklós neve számomra elég biztosíték volt, becsületes és szakmailag rendkívül felkészült ember; tűzbe tenném érte a kezemet. Nagy szerepe volt az ÁPV Rt. elmúlt három éves sikertörténetében. –Hogyan gondol vissza a MOL Rt. részvénycsomagjának tavalyi értékesítésére? Az ellenzék szerint a mai árfolyamon 90 milliárddal többet kaphatott volna érte az állam, ha kivár az eladással. –Elégedetten gondolok vissza a tranzakcióra, jó döntés volt. Valóban sokat emelkedett a MOL árfolyama, azonban nem biztos, hogy ez akkor is így alakult volna, ha állami kézben marad a részvénycsomag. –Ha nem adja el az állam tavaly azt a csomagot, akkor ma nem lenne ilyen magas az árfolyam? –Igen, az eladásnak fontos szerepe volt az árfolyam alakulásában, természetesen a gázüzletággal kapcsolatos fejlemények mellett. Büszke vagyok arra is, hogy 2003 novemberében nemet tudtunk mondani az eladásra – természetesen a kormányzat jóváhagyásával –, s így jobb helyzetben értékesíthettük részesedésünket, és elejét vettük a spekulációknak. Látni kell azonban: a tulajdonos, ez esetben az állam döntése, hogy mikor és mire kell a pénz. –Az APEH elnökének is – kimondva, kimondatlanul – azért kellett távoznia, mert nem teljesítette a kormány bevételi elvárásait. Önre is nehezedik hasonló nyomás? –Már az üzleti terv elfogadását is nevezhetjük egyfajta „nyomásnak”. Erre az évre 301 milliárd forintos bevételt kell teljesítenünk, ami az értékesítés mellett osztalékokból származik. Talán elsőre furcsán hangzik, de egy-egy eladáskor nem feltétlenül az eladási ár maximalizálása jelenti a legnagyobb hozadékot, hanem a további költségek csökkenése. Elég, ha csak a Malévra vagy korábbról a Dunaferre és az eladósodott állami gazdaságokra gondolunk. –Többször felmerült a Szerencsejáték Rt. privatizációja, eladásra kerül-e még ebben a kormányzati ciklusban a cég? –Nem, erre nem fog sor kerülni. Magánemberként azonban nem sok érvet tudnék felsorakoztatni az állami tulajdon fenntartása mellett és ellene is. –Annak ellenére, hogy az állam által biztosított monopólium garantálja a jövedelmezőségét? –A monopólium egy másik kérdés, azonban a vállalat tevékenységéből származó jövedelmek jelentős része (például a játékadó) akkor is befolyna a költségvetésbe, ha magánkézbe kerülne a részvénytársaság. Hasonló a helyzet az Antenna Hungária műsorsugárzási koncessziójával is. Az egyszeri, jelentősebb bevétel ráadásul a költségvetés céljainak szempontjából hasznosabb is lehet, mint a folyamatos osztalék-bevételek.
|