|
|
| Autó az örök értékek jegyében
Kevesek kedvence (2004. augusztus) Háromezer fölé nem pörgetjük, az érdi emelkedőn visszakapcsolunk, a kanyart óvatosan vesszük és törlesztő részletek felől érdeklünk. Három év után pedig eladjuk. A mai kor átlagautósa számára ennyit jelent az autója. Pedig eredetileg nem így volt. Szerencsére van még néhány „sziget”, ahol „őrzik a lángot”. Az egyik ilyen a 02-es BMW magyarországi klubja. Persze nem ők az egyetlenek. Számtalan autósklub és egyesület alakult az elmúlt években. Alakító és összetartó erejüket egy-egy márka és típus eredetiségének, műszaki és esztétikai értékeinek megőrzése jelenti. Gyarapodásunk akár reakcióként is értelmezhető az egyre korszerűbb, ám finoman szólva kevés egyediséget hordozó konzumautókkal szemben. Az igazi autó formája örök, évtizedek elmúlásával is élményt jelentenek a vonalai. Az igazi autó erős és gyors, gazdája nem köt kompromisszumokat sem autópályán, sem autóúton. Az igazi autó egyszerű és megbízható; ha bármi meghibásodik vagy elhasználódik azt akár a gazdája is ki tudja cserélni. Az igazi autót szeretjük, nevet adunk neki, ragaszkodunk hozzá és sokáig kitartunk mellette. A 02-es BMW Club Hungary Polgári Egyesület tagjai is így gondolják. Az ő választásukat, a 02-es BMW-t az autózás klasszikus elvei alakították. A ma már veteránnak számító autót 1966 és 1977 között gyártották négyféle karosszériával és számtalan motorral. Európa nyugati felén óriási siker a mai napig is, hiszen az egyik legnépszerűbb oldtimer. Az egyesület elnöke szerint körülbelül kilencven darab fut belőle a hazai utakon. Vonalai több, mint harminc évesek, ám mégis dinamizmust, erőt és sportosságot üzennek a külvilágnak. Számos apró részlete kuriózumnak számítana egy mai autó esetében. Ilyen például a keret nélküli oldalsó szélvédő, ami ma szinte luxusnak számít, nem is beszélve a típus másik jellegzetességéről, a kerek hátsó lámpáról. A tervezők nem ismerték a termék-életgörbe fogalmát. A 02-es BMW ugyanis a tartósság, a robusztus egyszerűség mintapéldája. Tulajdonosa nem csak hobbiautónak, hanem munkaautónak is használhatja. Bevállalható vele a nyaralás is, de indulás előtt álljunk meg az OBI-ban egy akciós kulcskészletért. A mai átlagautós számára felfoghatatlan, de ennek a típusnak a motorját négyezres fordulatra (!) optimalizálták Bajorországban. Ez az az érték, amely mellett optimális az autó teljesítmény/fogyasztás aránya, vagyis ezt szereti a kicsike! A legkisebb, ezerötszázas motor teljesítménye is nyolcvanöt lóerő. Ezzel az erővel száznegyven kilométeres utazósebességre volt képes az autó alapváltozata. A legnépszerűbb változat a kétliteres, száz lóerős motorral szerelt típus volt. A mai napig élmény vezetni bármelyik változatát; úttartása, stabilitása és a hátsó meghajtás miatt öröm vele az autózás. Nem jellemző, hogy szembe jön velünk az úton, sokkal inkább az, hogy naponta ki akarják vásárolni a fenekünk alól. Döbbenetes, de a BMW még mindig forgalmaz hozzá alkatrészt. Magyarországon is hozzá tudunk jutni akár egy díszléchez, ha éppen egyik hazai vagy külföldi márkatársunk nem tud ebben segíteni. Sok mindenre nincs is szüksége a tulajdonosának, az autó fontosabb elemei szinte elnyűhetetlenek. A fenntartási költségei egy mai kisautóhoz hasonlóak. Meglett korát adókedvezménnyel díjazzák (lásd keretes írásunkat), de egy tízezres motorrevízió (azaz: olajcsere, olaj-, benzin- és levegőszűrő csere, a megszakító és a gyertyák kicserélése, szelep- és gyújtás állítás, CO-mérés) is megúszható húszezer forint alatt. Mivel az autó műszakilag egyszerűnek mondható, ezért az alapvető karbantartást egy minimális műszaki érzékkel rendelkező tulajdonos már el tudja végezni. Sajnos a magyar tulajdonosok nem szeretnének megválni kincsüktől. Évente talán két-három autót kínál fel a gazdája, amelyeket végül az egyes, kettes és hármas sorszámmal várakozók tudnak megvásárolni. Nyugaton kicsit jobb a helyzet, mivel az autóból lényegesen több fut az utakon. Üzemképes példányhoz két-háromezer eurótól már hozzájuthatunk. Ha ehhez hozzáadjuk a regisztrációs adót (kétszáznegyven ezer forint) és a műszaki-esztétikai feljavítás költségét, akkor reálisan egy egy-másfél millió forint körüli összeg körvonalazódik a kiadási oldalon. Ez egy közepes korú használt autó ára. Ennyiért hoz bennünket vissza a 02-es BMW az autózás valódi világába.
| Seniorok az utakon
A Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség tájékoztatása szerint ma körülbelül kétezer honfitársunk van közvetlen kapcsolatban harminc évnél idősebb autóval vagy motorral. Ez egyelőre elég szerény szám, ám már lehet látni a bővülés jeleit. Ennek bázisát két réteg jelenti. Egyrészt természetesen a vagyonosabbak, akik hobbiból vagy akár befektetési céllal vásárolnak idősebb autót vagy motort. Kicsit irigykedhetünk rájuk, de semmiféleképpen ne haragudjunk, mert ezzel a szenvedélyükkel növelik az ország műszaki vagyonát. A másik réteget a minimális anyagi erőforrásokkal ám óriási lelkesedéssel rendelkező fiatalok adják. Ők leginkább a magyar gyártású motorokat és a szocialista autóipar remekeit (Skoda 110R, Trabant, Fiat 850) mentik át a jelen kornak. Különösen a nagy hagyományokkal rendelkező magyar motorkerékpár gyártás lehet hálás nekik ezen időszak technikájának megmentéséért. A veteránautózás kapcsán az érzelmi szál mellett meg kell említeni e hobbi racionális vonatkozásait is. Ezek pedig igen komoly érvek. Jelentős adókedvezményekkel használhatjuk ugyanis autónkat, amennyiben az átesett a szövetség minősítési vizsgálatán. Ha a szembetűnő beavatkozástól mentes muzeális jellegét megőrizte kedvencünk, akkor súlyadót egyáltalán nem kell fizetnünk, kötelező biztosításából pedig jelentős, akár hetvenöt százalék kedvezményt is kapunk! Kellő odafigyelés mellett nagyon sok márka típusai alkalmasak a napi autózásra. A nyugati, de a keleti típusokra is jellemző, hogy a fő alkatrészeik hihetetlenül tartósak, mivel nem sajnálták az anyagot belőlük (részletek a KGST történetéről szóló munkákban) vagy a mérnököket kevésbé terrorizálta a marketing-szemlélet. A fenntartás költségeiben azonban jelentős eltérések lehetnek: néhány típus esetében magánnyomozókat kell igénybe vennünk a szükséges alkatrész felkutatásához és a régi technikához értő szerelőt sem könnyen találunk, ha éppen nagyon egyedi darab a kedvencünk. A kedvelt modellek esetén éppen a népszerűség oldja meg ezt a problémát: a végleg kimúlt darabok évekig donorként szolgálnak, de az is előfordul, hogy a gyár évtizedekkel a gyártás megszüntetése után is biztosítani tudja a típushoz az alkatrészt. A 02-es BMW esetében például ez a helyzet. A gyártó után a legbiztosabb hátteret a márka vagy típus köré szerveződött klubok adják. Ezek gócpontjában általában a típus guruja található, a hegyben álló bontott alkatrészek lábánál, a füle hegyéig olajban. A tagok közötti együttműködés nem korlátozódik az alkatrész beszerzésre, sőt. Rendezvényeket, kirándulásokat szerveznek belföldön és külföldön is, egyszóval igen aktív közösségi életet élnek. A népszerű típusok tulajdonosait egyre gyakrabban kifejezetten keresik a rendezvényszervezők. A 02-es BMW klub tagjai például tavaly a Budapest Rally bemelegítő futamán szórakoztatták a közönséget. Bár a mindennapi használat igénye nem ritka, a veterán kedvencek ideje mégis leginkább hétvégén jön el. A ma elérhető korszerű, de általában minden eredetiséget és egyéniséget nélkülöző autótípusok mellett a szerethető hobbiautó alkalmi szerepét tökéletesen ellátják. Aki legalább időnként vissza szeretne térni az autózás eredeti örömeihez, az szinte biztos talál magának egy típust.
|
|
|
|
|
|
|