Universal
Beck: Guero (2005. április) Ha behatárolhatatlan fiatal zenészt (vagy inkább zeneművészt) kell megnevezni, a fél szakma Beck nevét ejti ki. A különleges karriert több mint tíz éve, éppen egy sztereotípiákra (egyszámos kölyök, majd elmúlik) okot adó MTV-slágerrel („I’m a loser, baby…” – emlékszünk még?) kezdte az ifjú, aztán a következő, Odelay című (máig a legjobb) lemeze után máris a rock potenciális nagy megújítóját látta benne az amerikai sajtó, sőt: az amcsi rocktermékekre rendszerint csak fintorgó London is elfogadta a különc kölyköt. Aki ezután beleszeretett a művészimidzsbe, és szívatni kezdte a szakmát. Beck mindig vigyázott arra, hogy fordulatai mind-mind száznyolcvan fokosak legyenek: a hiphopos Odelay után jött egy lassú, dalolós, countrys, másnapos album (Mutations), aztán egy Prince-parafrázis igazi slágerekkel (Midnite Vultures), majd Sea Change néven jött újra a Mutations világa – ezúttal több folk-beütéssel. A most megjelent Guero szintén az egy-sima-egy-fordított elvet követi: ez megint egy eklektikus album, Beck pedig mindig is ezekkel aratta a legtöbb sikert. A stíl definiálhatatlan: Beck az elmúlt évtizedben úgy gyúrta össze az angol és az amerikai rockzenét a mezei folkkal, a countryval, a hip-hoppal, a kraftwerkes elektróval, hogy ezeknek szálai már szinte fölismerhetetlenek a saját világában. Slágerből a szokásosnál kevesebb van (Girl, E-Pro, Scarecrow), gonoszul fülbemászó dalokból annál több. A csúcsszám a Scarecrow, amely olyan, mint Michael Jackson Thrillerjének klipje: rémisztő, kellemes, lassú agyhalál. És a legfőbb: Beck kezdi a tíz évvel ezelőtti ígéreteket beváltani: a 13 számból ötben ki lehet mutatni a műfaj eddig ismeretlen irányait.
|