Táncolj, Nagykörű Parádé!
Nagykörű (2004. január) Szolnokon derül ki, hogy a kiszemelt busz igazából nem is megy be Nagykörűre, bár valóban megközelíti néhány kilométernyire. Rövid hezitálás után elfogadjuk a Volán ajánlatát, s igénybe vesszük szolgáltatásukat a nagykörűi elágazásig. A csuklósbusz hátsó ülésén a jármű minden rezdülésével együtt élünk, egy-egy komolyabb úthibánál útitársnőm szinte az ölemben köt ki. Nem rossz. A keresztútnál épp csak leszállunk, már lassít is mellettünk egy autó, s középkorú férfiú kérdezi, elvihet-e minket valameddig. A figyelmesség – lássuk be – inkább a kolleginának szól. Szállásunk elfoglalása után első utunk a Tiszához vezet: jobb tengerpartokat idéző finomságú fövenyre telepedünk le. A száraz nyár után úszás nélkül is megközelíthető a túlpart, a víz átlátszóan tiszta, nem túl erős, de azért érezhető sodrású. Közben vendéglátónk posztmodern helyi legendáról mesél: a túlparti pusztán stoppoló egyetemistákat a semmi közepén egy Trabant veszi fel, lekésik az utolsó kompot, ám a jóságos trabantostól beszerzett zöld segítségével átvészelik az éjszakát, hogy reggel elsőként keljenek át a folyón. A boltok nyitvatartása mediterrán vidékeket idéz, dél és kettő között szieszta. Magunk sem igazán hiszünk benne, mégis sikerül szombat délután filmet vásárolni fényképezőgépünkhöz. Késő délutáni, kora esti programnak a Művelődési Ház 30. születésnapját köszöntő rendezvényt nézzük ki magunknak. Sajnálatos módon lemaradunk a Nyugdíjas Klub vidám jeleneteiről. A színpadon épp egy tizenkét év körüli bakfis szólótáncol Britney klasszikusaira. A meglehetősen kihívó csípő- és fenékmozdulatokkal operáló koreográfia pedofil szeánszot idéz, a közönség soraiban az idős hölgyek szúrós tekintettel fegyelmezik mellettük ülő emberüket. Ezt követően egy, a boldog békeidők eleganciáját idéző idős úr lép a színpadra, hogy a konferansziék teljes magabiztosságával jelentse be a következő műsorszámot. A Dorczy Dance Team neve okozta bonyodalmakat végül rutinos „zenés, táncos műsorszám következik” huszárvágással oldja meg. Az ünnepi program zárását jelentő rövid táncház után az események súlypontja áttevődik a szemközti Marsi Kocsmába (hivatalosan Pizzeria, de a népnyelvet nem lehet becsapni). Kellemes őszi este van, a kis vendéglátóhely teraszán találunk egy szimpatikus asztalt magunknak. Feltérképezzük a kocsma belső részét is, a nem túl tágas helyiségbe belépve épp a Táncolj, Budapest Parádé! c. opuszra tombol a nem egészen kétezer lelkes község ifjúsága. A zene wurlitzerből szól, ezen kívül még a kötelező csocsó és a nyerőautomata emeli a hely fényét. A hangulatnál csak az árak barátságosabbak. Házigazdánk a helyi cigány közösség egyik nevezetes tagjáról mesél, aki uzsorakamatra kölcsönöz a hó vége felé megszorulóknak, majd a segélyosztás napján fekete Ladájával megjelenik a polgármesteri hivatal előtt, s az ügyfelek a csomagtartóba telepített kasszánál számolhatnak el tartozásaikkal. Az idő előrehaladtával mind egyértelműbbé válik a Bódi Guszti–Lagzi Lajcsi-vonal zenei dominanciája, a sramli-slágerekre a legnagyobb egyetértésben mulatnak együtt romák és nem romák. Éjfél után nem sokkal az egyik ifjú határozott léptekkel indul el felém, annyi időm sincs, hogy felkészüljek a klasszikus „Mit nézö’, köcsög?”-belépőre. Tévedek. „Az a lány szeretne táncolni veled, jó?” – a kérdés hangsúlyából érezni, az ajánlat visszautasíthatatlan. A hölggyel kölcsönös bemutatkozás, szűk két perc lassúzás, és négy mondat után búcsút veszünk egymástól. Barátaimnál indítványozom a korábban tervezett éjszakai fürdő-projekt beindítását. Tüzet rakunk a folyó partján (leírni egyszerű, a filmekben sincs vele gond, de mi legalább félórát bénázunk). Fürdőzés, sült szalonna, körűi cseresznyepálinka, csillagok. Beleszerettünk Nagykörűbe.
|