|
|
|
|
Fidel Gastro (2004. április)
|  | Azt, hogy milyen értékes kincsünk a tokaji bor, ha máshonnan nem is, a Himnuszból mindenki tudhatja. De azt, hogy miből és hogyan is lesz a tokaji, már kevesebben, azt pedig, hogy mi a különbség az olyan elnevezések között, mint esszencia, aszú, szamorodni, fordítás és máslás, alig tudják a műkedvelők, hétvégi iszogatók. Márpedig ez éppúgy része a honismeretnek, mint az, hogy meg tudjuk különböztetni a pulit – még ha fehér is – a komondortól.
|
|
|
Fidel Gastro (2004. március)
|  | Sokan teszik fel nekem a kérdést, vajon érdemes-e misztifikálni a talaj, a mikroklíma jelentőségét a borászatban? Nemcsak a borkultúra újkeletű hazai terjedésével és fejlődésével együtt megjelent borsznobizmus egyik újabb szomorú jelenségeként kell értékelni a „terroir” szó egyre gyakoribb felbukkanását borgőzös társaságokban? Nos, a kérdésekben megbúvó szigorú kritikának van alapja: egyre-másra bukkannak fel a főleg francia eredetű borszakmai kifejezések az értő és a műkedvelő körökben egyaránt, és terjednek valós tartalmukat elveszítve a laikus közönség körében. Az alábbiakban a mai Magyarorország egyik borvidékének, az alföldi régiónak a sajátosságait vesszük szemügyre.
|
|
Fidel Gastro (2004. február)
|  | Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország, de benne is a szekszárdi talán a legszebb borvidékünk. Leginkább a változatossága miatt: Szekszárd környékének hét dűlője változatos mikroklímát biztosít.
|
|
|
Fidel Gastro (2004. január)
|  | Nagy-Magyarország történelmi borvidékeit bemutató sorozatunkat helyes a 19. századi történelmi környezettel kezdeni. A borkultúra évezredeken át felhőtlenül fejlődött együtt a gasztronómiai kultúra részeként (növénynemesítés, borfeldolgozás).
|
|
Fidel Gastro (2003. december)
|  | A karácsony bejgli nélkül olyan, mint Noszály Sándor. Nagy Ő-nek nagy Ő, de nem az igazi. Így aztán a bejgli filozófiája már túl van a szeretem-nem szeretem-dialektikáján, és a parancsoló, bejglinek lenni kell-imperativusz felé mutat. De az atomkorba csöppent világ más meghitt karácsonyi szokást is magával hozott, a már csak a képeslapokon létező, ropogós hó takarta falusi életből. Még ha öntudatlanul is, de utánozva a nagyitól tanultakat, őrzünk jó néhány ősi hagyományt szent karácsony este, akkor, amikor a kis Jézus születése el tudja hallgattatni egy pillanatra a Tesco árazó gépeit is.
|
|
|
Fidel Gastro (2003. november)
|  | Szorgos teremtmény az ember. Több ezer éves története során háziasított egy-két állat- és növényfajt, felépített néhány piramist, kolosszeumot, bazilikát és toronyházat, kitalálta a betűket, amelyek segítségével lejegyzett többféle teremtéstörténetet, verset, szerelmet és csalódást, megalkotta a pénzt, amelyet aztán adott-vett, átváltott, inflált és kamatoztatott, ráadásul megalkotott tömérdek kütyüt. Mindeközben pedig még arra is jutott az idejéből, hogy valamennyi, a Földön található szerves vegyületből megpróbáljon alkoholt előállítani. Fáradozásait legtöbbször siker koronázta. Pedig felhasznált mindenféle gyümölcsöt, tejet, fát, krumplit, rizst, árpát, kenyérbelet, fagyöngyöt, kölest, csertölgyet és nyírfalevet.
|
|
Fidel Gastro (2003. október)
|  | Sorbanállás, drágaság, hömpölygő emberáradat – a pár évvel ezelőtt még szinte családias hangulatú budavári borfesztivált is utolérte a végzet, már ami a populáris tömegrendezvénnyé válást illeti. Némi szerénységgel azonban tegyük hozzá: egy ismét feltörekvő borhatalom esetében ez így természetes. S bár e sorok írója még korántsem tart ott, hogy egy korty után minden fontos dolgot tudjon egy-egy borról, szenvedélyes laikusként megfogadta: ezentúl csak a végszükség esetén iszik soltszentimrei kannásat, ezzel is hozzájárulva a magyar borkultúra fejlődéséhez.
|
|
|
Fidel Gastro (2003. szeptember)
|  | Hozzáértő, nagy tapasztalatú emberek állítása szerint az erdélyi konyha egyike a világ legjobbjainak. Az ínyencek egy lapon emlegetik a nagy hagyományokkal és világszintű ismertséggel rendelkező kínai és mediterrán konyhaművészettel. Az erdélyi konyha különlegessége az egyszerűségéből adódó természetességében, valamint az ott élő különböző kultúrájú népek (magyarok, szászok, románok, örmények, zsidók) konyháinak, szokásainak szimbiózisában rejlik.
|
|
Fidel Gastro (2003. augusztus)
|  | Manapság divatos egy-egy komolyabb társalgást megfűszerezni azzal az információval, hogy nem tudom hallottátok-e, de még sohasem volt háború olyan országok között, amelyek mindegyikében volt McDonald’s. Lásd Amerika háborúit Afganisztán és Irak ellen. Úgy döntöttünk ezért, e havi Fidel Gastro rovatunk annak jár utána, hogy elnyeli-e a hamburger a puskaport. Avagy kultúra-e a hamburger?
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|