Nem csak papírmunka
Aktaháború (2005. február) Képünkön érdeklődők nézik a darabokra tépett iratokat tartalmazó zsákokat az egykori kelet-német titkosszolgálat, a Stasi berlini raktárában 1999. szeptember 26-án, a német újraegyesítés óta második alaklommal rendezett nyitott napon. A Stasi alkalmazottai szinte minden dokumentumot megsemmisítettek, mielőtt emberjogi aktivisták megszállták a szervezet központi épületét 1990 januárjában. Később, 1995-től 30 erre felhatalmazott ügynök összeillesztette 165 zsák tartalmát, de további mintegy 13 000 zsák még érintetlen. A keleti blokk többi országában a múlttal való szembenézést még az is nehezíti, hogy az egykori titkosszolgálatok a korábbi diktatúrákban működött szervezetek jogutódai. Mivel magyarországon is kiújulni látszik az aktaháború, az Ufi stábja körbejárta, hogy a volt szocialista országokban hogyan is zárták le a múltat. Az ókori rómaiak a lustratio alkalmával ünnepélyes tisztulási és engesztelő áldozatot mutattak be. De vajon a rendszerváltás után a volt szocialista országok társadalmai megtisztultak-e a lusztráció során (ami magyarul a suta átvilágítás szónak felel meg) a múlt bűneitől? Ahány ház, annyi szokás – a kommunizmussal való szembenézés közép-európai recept szerint. A múlttal való szembenézés egyik követendő példájaként lehetne említeni a keletnémet gyakorlatot. Itt már 1990-ben létrejött az ún. Gauck-hivatal, amely a Stasi iratokat hivatott kezelni, s eddig 2 milliónyian kérték ki a róluk szóló aktákat. A német újraegyesítés azt is maga után vonta, hogy a jogilag rendezték az átvilágítást (nem adva teret a szabad értelmezésnek, hogy ki működött együtt és ki nem), de ehhez megfelelő pénzeszközöket is rendeltek (a lusztrációt végző hivatal több ezer embert foglalkoztat). Tehát a volt NDK területén civilizált módon sikerült rendezni a kérdést, így rendkívül lecsökkent a politikai életben a kommunista múlttal való manipuláció lehetősége. Csehországban az 1991-ben elfogadott törvény arra helyezi a fő hangsúlyt, vajon az illető szerepel-e az állambiztonsági kartotékokban, s egy erre hivatott belügyminisztériumi bizottság állítja ki a „negatív véleményt”. Ellenkező esetben az illető nem tölthet be közfunkciókat (adminisztráció, bíróság, média, hadsereg ezredesi rangtól felfele). Jellemző a cseh átvilágításra, hogy 2002-től a belügyminisztérium honlapján olvasható az állambiztonsági informátorok névsora (név, születési hely, fedőnév) és az együttműködés jellege (titkos ügynök, informátor vagy konspirációs helyiség tulajdonosa). Lengyelországban hosszú vita után 1997-ben lépett életbe az átvilágítási törvény. Ennek értelmében az átvilágító bíróság állapítja meg, egy adott személy tudatosan és titkos módon működött együtt a kommunista állambiztonsággal, de az ítélet ellen fellebbezni lehet. A lengyelek lusztrálják a választott képviselőket, magasrangú állami hivatalnokokat, ügyészeket, ügyvédeket, de például az újságírókat nem. Ugyanakkor, akik beismerik az együttműködésüket vagy akiket a bíróság hazugságon kap, azokkal igazából nem történik semmi, csupán, hangsúlyozza a törvény, elveszítik az „erkölcsi kvalifikációjukat”, hogy betöltsék az adott pozíciót. De nem ez volt az első lusztráció Lengyelországban: 1992 nyarán a lengyel belügyminiszter 66 nevet tartalmazó listát küldött meg a legfőbb állami méltóságoknak, amely azon legfontosabb állami személyek neveit tartalmazta, akik 1945 és 1990 között az állambiztonság „alkalmazásában álltak”. A listán a következő személyek nevei olvashatóak (persze a teljesség igénye nélkül): Lech Walesa (fedőneve „Bolek”) köztársasági elnök (1990-1995); Krzysztof Skubiszewski („Kosk”) külügyminiszter (1989-1993), akik a jobboldalt „képviselik”, ill. Wlodzimierz Cimoszewicz („Carex”) miniszterelnök (1996-1997), külügyminiszter (2001-2004), aki jelenleg a poszt-kommunistákat erősíti, mint a parlament alsóházának elnöke. Legújabban Lengyelországban a nemzeti-katolikus LPR vetett fel az átvilágítás megszigorítását és az állambiztonság munkatársai és informátorai névjegyzékének publikussá tételét. Ez a manőver a pártra nézve egy kis rizikóval, ám annál nagyobb politikai haszonnal járhat éppen most, pár hónappal a parlamenti választások előtt (hiszen az LPR nem a legendás „Szolidaritás” mozgalomból származik, amely az 1980-as években bizony tele lett tűzdelve rengeteg „megbízható elemmel”). A lengyeleknél így tehát kiújult az „aktaháború”. A Baltikum a lusztráció szempontjából különleges helyzetben van a többi új EU-tagállammal szemben – Észtország, Lettország és Litvánia 1944 és 1991 között a Szovjetunió szerves részét képezte, ennek megfelelően az elnyomás formái sokkal keményebbek voltak, mint pl. a szocialista blokk országaiban. A KGB, a párt ökle behatolt a társadalom minden rétegébe, ellenőrizve azt, ugyanakkor kíméletlenül üldözte a másként gondolkodókat. Egyúttal problémát okoz, hogy a szovjet állambiztonság 1991 után javarészt magával vitte az aktákat (főleg a lettekét és az észtekét). Észtországban 1994-ben elfogadott törvény értelmében a közfeladatot ellátó személytől „lelkiismereti nyilatkozatot” kérnek, amely során az illető kijelenti, nem működött együtt a KGB-vel. Ha igen, egy éven belül jelentkeznie kellett az állambiztonsági szerveknél, az együttműködés ténye azonban nem kerül nyilvánosságra. Hasonlóképpen Lettországban a volt KGB-ügynököknek az ottani Történeti Hivatalban kellett jelentkezniük, amely azonban a lett nemzetbiztonsági szolgálatnak van alárendelve. Az 1994-es átvilágítási törvény szerint tájékozódni szükséges a (parlamenti, önkormányzati) képviselőről, illetve olyan állami hivatalnokról, ahol ex-állambiztonsági nem alkalmazható (ha az illető hazudott, 10 évig nem töltheti be az adott tisztséget). Az 1998-as választásokon már nem indulhattak a KGB volt alkalmazottai, de a szovjet állambiztonság besúgóinak is informálnia kellett a választópolgárokat a múltjukról. Litvániában a parlament 1999-ben fogadta el a lusztrációs törvényt, amelynek értelmében egy különleges bizottság előtt kell bejelenteni, ha valaki 1940 és 1990 között dolgozott a KGB-nek, de az erről szóló információt csak akkor lehet nyilvánosságra hozni, ha az illető közfunkciót tölt be (országos vagy önkormányzati képviselő, bíróságok, diplomácia, állami és privát bankszféra), illetve ha fél éven belül nem jelentkezett a törvény életbe lépése után. De vannak kiskapuk is – idén januárjában került napvilágra az az információ, miszerint a litván külügyminiszter, az állambiztonság vezetője és a parlament alelnöke az 1980-as években a KGB tartalékos tisztjei voltak, ami, valljuk be, elég elgondolkodtató. Paradox módon, a litván átvilágítási törvény értelmében a KGB tartalékos tisztjei nem számítottak az állambiztonság munkatársainak, akik pedig – vélik a szakértők – a szovjet hatalom legkipróbáltabb hívei közül kerültek ki. S az ördög nem alszik – már a botrány kirobbanása után a litván napilap, a „Lietuvos Rytas” hírül adta, hogy 2004-ben Oroszország 5,5 millió dollárt költött el a baltikumi hírszerzésre. A nagy testvért minden érdekli – a politikai és gazdasági élet, katonai információk, a NATO és uniós intézmények, s ebben a munkában hasznosak lehetnek a múltból itt maradt elvtársak. Egy alapos átvilágítás nélkül nem lehet elképzelni a kommunista múlttal való teljes elszámolást. Az aktákkal való manipuláció és a probléma eltusolása igazából a volt állambiztonságiaknak kedvez (akik a legtöbb információval rendelkeznek), illetve az orosz titkosszolgálatoknak (amelyek minden bizonnyal birtokolják a közép-európai állambiztonsági dokumentumok eredetijeit vagy másolatait). Ugyanakkor nehezíti a tisztánlátást, hogy a rendszerváltás forgatagában a Cég dolgozói megsemmisítettek nem tudni, mennyi titkosszolgálati dokumentumot (ld. Dunagate). A térségünkben lezajlott lusztrációs folyamat jelképezi talán legjobban a rendszerváltás árnyoldalait, a hiányosságaival és a félhazugságaival együtt. Eljött az idő, hogy a teljes igazság megismerése tegyen minket szabaddá.
|