Sajtószemle ateistákkal és állattanászokkal
Frontális támadás (2005. február) Miután Gyurcsány Ferenc kiadta a jelszót: arccal az egyházak ellen, a kormányfő antiklerikális hevületéhez materialista íróink, publicistáink, állattanászaink szállítanak tudományosabbnál tudományosabb érveket. Az Ufi csak decemberben és januárban kéttucatnyi jelentősebb sajtóközleményüket számolta össze. Ezekből idézünk néhány (hamis) gyöngyszemet. Az ateisták a mi lelki szegényeink. E kor leginkább segítségre szoruló gyermekei. Lelki szegények, azzal a különbséggel, hogy a mennyek országára alig van reményük. A múltban sokan haragudtak reájuk és harcoltak ellenük. Ezt a módszert én teljes egészében elvetendőnek tartom. Csatázni? Egészséges ember sántákkal és vakokkal verekedjék? … Az ateizmus, mint fogyatékos értelem és korcs kedély, az élet vonalán hoppon maradna, ha valahol nem szerezne kárpótlást. Mi ez a kárpótlás? A túlzott aktivitás. Így vezet az ateizmus szükségképpen erőszakra, és mert erre vezet, az ateistáknak meg kellett szerezni a világhatalmat. (…) Egyetlen ateistával sem találkoztam, aki ne lett volna bigottabb még annál a rossz szagú vénaszszonynál is, aki vasárnap krajcáros füzeteket árul a templom előtt Szent Homorony csodatevő vizeletéről.” ... az utóbbi évtizedekben néhány ezer papot és hívőt börtönbe zártak, megkínoztak – hogy a viszontagságok a legtöbbjüket, Eörsivel ellentétben, csak bölcsebbé, megértőbbé, türelmesebbé tegyék | Ha a fenti szöveg napjainkban jelenne meg, mondjuk a Magyar Nemzetben, a honi haladó értelmiség haladéktalanul aláírásgyűjtést kezdeményezne a „politikailag inkorrekt” vádaskodás ellen. Szerzőjét a Nap-kelte különkiadásában Orosz József, Bánó András, Verebes István, Forró Tamás, Mélykúti Ilona és Ferenczi Krisztina – e modern kori médiainkvizítorok – együttes műsorvezetésével ültetnék „kínpadra”, s talán még az ENSZ Biztonsági Tanácsa is összeülne. Nos, az idézet nem mai termék. Az ateizmus e csúfondáros meghatározását 1945-ben vetette papírra Hamvas Béla A bor filozófiája című kötetében. Pedig az író akkor mit sem tudhatott a második világháborút követő fél évszázad magyar történelméről, nem is beszélve mai sivár – Eörsi István, Csányi Vilmos, Gábor György, Buda Péter és még sok más „vallásszakértő” súlyosbította – jelenünkről. Az alábbiakban róluk szedjük le a keresztvizet. Persze csak képletesen.
Ateista szélsőségesek Fent nevezetteket nem soroljuk a „jó értelemben vett” vagy „a maguk módján” ateisták körébe. Talán helyesebb is inkább az agnosztikus kifejezéssel illetni azt a számos tiszta szándékú embert, akik – sajtónyelven szólva – nem erősítik meg, de nem is cáfolják Isten létezését, s bár nem templomjárók, időnként nyitott szívvel eltöprengenek gyönyörűséges világunk keletkezése felől. Eörsiékről ezzel szemben afféle ateista szélsőségesekről emlékezünk meg, akik lankadatlan hévvel hadakoznak a szép, a jó és az igaz különféle megnyilvánulásai ellen, s életüket a „klerikális reakció” elleni küzdelemnek szentelik. A fenti kifejezést nem azért tettük idézőjelbe, mintha enyhíteni akarnók a szóösszetétel jelentését; ellenkezőleg: a macskaköröm jószerivel szó szerinti idézetet jelez legnevesebb állattanászunk januári írásából. „Nem a hívőkkel, nem az egyházak civil funkcióival van probléma, hanem a klérussal, a klérus hataloméhségével, ami sajnos megmaradt” – írta le a Népszabadságban ezt az ötvenes évekre emlékeztető mondatot Csányi Vilmos. Kurzuseteológusunk számára azonban e szavak csak hangulati bevezetőként szolgálnak. Így folytatja: „Játsszunk csak el a gondolattal: az egyházak megnyitják templomaikat a hajléktalanok előtt, éjjelre szállást, meleg ételt adnak nekik, és szorgos lelkipásztoraik egyéni problémáikat meghallgatják, átképző, életre szoktató tanfolyamokat szerveznek, segítenek, újra felépült lelkű embereket vezetnek vissza a társadalomba. Hogy örülne mindenki! Mennyire nyilvánvaló lenne, hogy az egyház a szeretet, a segítség, az emberiesség forrása. No, de ébredjünk fel. A hajléktalanok összepiszkolnák a templomokat, farigcsálnák a padokat, és büdösek. Sokkal elegánsabb és fontosabb a szószéket politikai eszközként használni, beavatkozni a pártpolitikába, iskolás gyerekeket terelni a Parlament elé.” Nos, bár nem kaptunk felkérést jószolgálati közvetítésre, a máltai és az ökumenikus szeretetszolgálat, Teréz anya nővérei, a katolikus és a protestáns egyházak számtalan karitatív szervezete nevében a legszívesebben az „Elmész te a fészkes fenébe” tájjellegű kiszólást alkalmaznánk az ilyen párját ritkítóan aljas beszédre. De inkább türtőztetjük magunkat, s nem mondunk ilyesmit; ehelyett az agyunkba toluló indulatot némi súlyzózással visszaparancsoljuk, s csak ezután folytatjuk a sajtószemlézést.
Pápább a pápánál „Számos kelet-közép-európai egyház, köztük a magyar is, két különleges történelmi terhet cipel: azt, hogy gyáván, gyakran önfeladásig menően kiszolgálta a hitlerizmussal és a Sztálin birodalmával együttműködő antidemokratikus rendszereket” – írja Eörsi István a Népszabadságban. Cikkében igazat ad Gyurcsány Ferencnek, hogy a pápánál panaszolta be a magyar katolikus egyházat – úgymond – túlzott politizálása miatt. Ez már a lap publicisztikai szerkesztőjének, a baloldali liberális Révész Sándornak is sok volt, s a következőképpen tette helyre az írót: „Már elnézést, de nem a panaszkodó [t. i. Gyurcsány] vezette véletlenül annak a diktatúrának az ifjúsági szervezetét [t. i. a KISZ-t], amelynek be kellett hódolni? »Szégyelld magad és kussolj, amiért behódoltál nekem!«” Ez volna a miniszterelnök erkölcsi alapja a panaszkodásra?” – teszi fel a kérdést Révész. Eörsi Istvánnal persze nehéz vitatkozni – mint minden emberrel, aki a világtörténelmet kizárólag a holokauszt perspektívájából hajlandó szemlélni. Ám azóta sok víz lefolyt a Dunán; hogy mást ne mondjunk, az utóbbi évtizedekben néhány ezer papot és hívőt börtönbe zártak, megkínoztak – hogy a viszontagságok a legtöbbjüket, Eörsivel ellentétben, csak bölcsebbé, megértőbbé, türelmesebbé tegyék. Az író persze nem hagyja annyiban. Az egyházaknak a baloldal elleni politizálásáról szólva kijelenti: „Amorálisnak ítélem, noha nem ütközik törvénybe, hogy a napi politika szintjén is szenvedélyes agitációt folytatnak azok ellen, akiknek az adóját jó lélekkel bezsebelik.” Amikor elolvastuk ezt a mondatot, nem akartunk hinni a szemünknek. Ám a leírtakat alapos szövegelemzés alá vetettük, és rájöttünk: az író ezzel nem kevesebbet állít, mint hogy ilyen alapon például a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének sem volna szabad fellépnie az antiszemitizmus ellen, hiszen a Mazsihisz is részesül a valamennyi adózó – köztük az antiszemiták – által befizetett közpénzekből! Mivel pedig Eörsi szerint a jobboldal úgy, ahogy van, manifeszt antiszemita, meg kell állapítanunk: nem kevés ember nem kevés pénzéről van szó. A legjobban mégis Eörsi István azon írásán derültünk, melyben az író – magát egy kishittanos lelkületével felvértezve – pápább akart lenni a pápánál, s felvetette: II. János Pál hogyan imádkozhat Istenhez a délkelet-ázsiai szökőár áldozataiért? „Ha a pápa Istent képesnek tartja arra, hogy csökkentse e roppant katasztrófa okozta szenvedést, akkor kit okolhat vajon a szökőárért és földrengésért?” – teszi fel a kérdést. Teológiai okoskodása végén aztán kivágja a rezet: „Nem mondhatjuk, hogy a tengernyi szenvedést más Isten okozta, mint akitől az emberek vigasztalást várnak.” Nos, mivel nem gondoljuk, hogy az író felismerése mérföldkő lenne a teológiai irodalom országútján, a továbbiakban hagyjuk is magára szegény, boldogtalan Eörsi Istvánt.
Hajmeresztő cinizmus Vannak ugyanis még cifra mondatok a januári lapokból. Itt van mindjárt Buda Péter és Gábor György – a miniszterelnök egyházügyi tanácsadói –, akik az Élet és Irodalom olvasóinak vallási ismereteit próbálták mélyíteni. „Miközben az állami-önkormányzati tanintézetek szépen lassan a csőd szélére kerülnek (…), addig az egyházi iskolák és tanintézetek pénzügyileg egyre biztosabb talajt tudhatnak a lábuk alatt, előrevetítve a már középtávon várható szakmai, társadalmi és világnézeti következmények és súlyos anomáliák egész sorát” – írják, s máris a szemünk előtt lebegnek a legmodernebb, tökéletesen felszerelt magyar egyházi iskolák ezrei, melyek csak úgy ontják magukból a jövő inkvizítorait. Vagy itt van a következő idézet: „A korábbi iskolarendszerben kisdobosokként, úttörőkként és KISZ-tagokként felcseperedett szülők gyermekeit immár Fidesz-közeli pártharcosokként és utcai gerillákként vonultatta fel az egyházi iskolák »depolitizált« vezetése.” Nem tévedés: a miniszterelnök tanácsadói ma az egyházak elleni perdöntő érvként láttatják a tényt, hogy a felekezeti iskolába járó gyermekek szülei annak idején kisdobosok és úttörők voltak! Olyan fokú kommunistázás ez, amit a szélsőjobb vezérei is megirigyelnének: olyanra azért mi sem emlékszünk, hogy bárki kollaborációs bűnként rótta volna föl az amúgy minden iskolás számára kötelező kisdobosságot vagy úttörőséget. E hajmeresztő cinizmus után már nem az sem meglepő, hogy Donáth László – szocialista parlamenti képviselőként, egyben evangélikus lelkészként maga a két lábon járó összeférhetetlenség – nemhogy meghúzná magát a vita árnyékában, de sajtótájékoztatón ítéli el a „politizáló egyházakat”. Arról az ellentmondásról már nem is szólunk (de, mégis – A szerk.), hogy a most „túlzott közéleti szerepvállalásról” jajgatók kussoltak, amikor Medgyessy Péter az EU-csatlakozás kapcsán állásfoglalásra kérte a történelmi egyházakat. Vagy hogy senkinek nem szúr szemet: baloldali tollforgatók a szocialisták házitévéjének számító Magyar ATV-ben – egy virtigli egyház, a Hit Gyülekezete részérdekeltségében álló gazdasági-politikai vállalkozásról beszélünk – szólalnak fel az egyházak politizálása ellen.
|