MakroFilm – Nagy Imre először
Temethetetlen halott (2004. november) Majdnem 16 éve, hogy Pozsgay Imre egy 1988. decemberi 168 Órában kibökte, hogy mégsem ellenforradalom volt minálunk ’56-ban, hanem népfelkelés. Még élt a pártfőtitkár, mi az, hogy, nagyon is, sőt, még előtte voltunk Grósz elvtárs miskolci fehérterroros harákolásának, ám az államminiszter helyén maradhatott. Sőt, a stílszerű bitóra se húzták – a Bogár hóhérfamília míves keze alól már a faanyagot is kilopták kerítéslécnek. Mégse készült a mai napig Nagy Imre-film, csak most, nyögvenyelős anyagi háttérrel. Az időközben forradalommá és szabadságharccá visszanemesedett „népfelkelés” évfordulójának előestéjén saját sort bitorolunk az Urániában: ahogy készséges szponzor, bőbukszájú állami pénzalap, úgy néző se tolong erre a borongós történelmi filmre. Kár pedig. Nem mintha Mészáros Márta ne maradna adós a forradalom, s azon belül Nagy Imre szerepének bemutatásával. Mert adós marad. Időnként belemar a folyamba, kimarkolja a 23-i esti beszéd egy részletét („Elvtársak!” – indít a miniszterelnökké „lett” Nagy Imre, s a szocialista Magyar Népköztársaságról szónokol, láthatóan még fogalma sincs, mit vár tőle az őt pajzsra emelő, tíz éve titkon felajzott népharag); látunk még pár kockát egy nemzetközi sajtóbeszélgetésből (ahol egy firkász magyar politikai zsargont jegyzetel, majd angolul kérdez. Kétszer kerül képbe Andoray Péter hízott háta jóvoltából az archetípusos, gerincmentes komcsi, aki támogat, de közben kést is fen. És hamar a jugó követségen vagyunk, a Parlamentből kifüstölt miniszterelnök az Andrássy út legvégéről, függöny mögül iszonyodik a téren hajnalparádézó ruszki tankok 4D-s technikával fölidézett látványától. Mikor percek múlva Snagovba repít minket a rendezőnő, azt hisszük, erről szól majd a film. Román ügynökszemélyzettől övezve, családjától félig szeparálva él a házaspár, töprengenek, vívódnak, a hazulról késve érkező újságokat s az utolsó opportunista lehetőségként szalajtott Kulka János gépelt papírját szinte olvasatlanul hajítják el. (Bár beleolvashatnánk, ugyan mit ajánlott Budapest, de nem…) Aztán a váci börtön. Mire ide jutunk, tudható: ez a szakasz és a per a film igazi tárgya, a többi csak esetlen előtörténet. Ha itt kezdődne, rövidebb lenne. De több. Finom, hátborzongató képek. Svábbogarak a vasajtó mögött és előtt. Cserhalmi konzseniálisan hozza a felolvadó, zsigereiben becsületes ávó-orvost, pedig csak percei, sorai vannak a karakterfejlesztésre. Nagy Imre szánnivaló. Sír. Dühöng. A NOSZF-ot szibériai fogolytáborban megélt, oda vöröskatonaként becsatlakozott ateista funkcionárius gyermekkori imaszavait keresi. Első zuhanyzásakor, hetek mocska után a fal sarkába fordulva szinte szűköl. Igazi kamaraszínpaddá növeszti a bejátszhatatlan, szűkös cellát. A tárgyaláson egy átszellemült embert találunk, akire többet senki se tekintsen reformkommunistaként. Hős, oldalfüggetlenül szerethető, tiszteletköteles történelmi ikonná vált. Egyetemes igazságokat mond, formállogikalilag is tiszta, felépített helyzetelemzést. És nem kér kegyelmet. A hideg bíró Mácsai Pál emberburkába költözik: tényleg nem bántanánk, de mintha metsző önmagát adná, frenetikusan. A vég közel. Másnap kora reggel, a bitófához indulva elkeseredve káromkodik a miniszterelnök. S ahogy az exhumálás óta tudjuk, élettelen lábát szögesdróttal tekerik körbe, arccal lefele fordítják, kátránypapírba tekerik: valami primitív szekta vuduzná így az ellenvallásbelieket. Persze, a párt csak egy mérhetetlenül primitív szekta. Rostjaiban remeg, kezdetben nem is meri a börtönkapun kívülre földeltetni a halottat. (Jan Nowickyről lelkesen hallgatunk. Aztán a váci börtön. Mire ide jutunk, tudható: ez a szakasz és a per a film igazi tárgya, a többi csak esetlen előtörténet | Döntse el a figyelmes Olvasó, ha megnézi majd, hogy e művészi alakítást néhány nyúlfarknyi glorifikáns sorral letudni illetlenség lett volna vagy sem.) Egy nevet még nem írtunk le. A rossz fogú fiumeiét, akiről rég látott premierplánokat kapunk archív parlamenti tekercsekről. Aki kommunista gyónásról vigyorog, prolihangsúlyokkal, képes, de üres beszéddel operál. Aki úgy árulja el a forradalmat, mint senki más. S aki – e film utolsó felirata juttatja eszünkbe – nem 1989. június 16-án, Nagy Imre több földelés utáni temetése napján, történelmi temethetetlenségének kezdetén, nem, csak július 9-én hal meg. Posztumusz, bűncselekmény hiányában aznap menti fel legyilkoltját a Legfelsőbb Bíróság. Riasztó jelek közt int nyugalomra, hogy Kreón Mészáros Márta filmjében sem menekülhet.
|