A hivatal, amelyik nem képes, tud, akar • Miért nem működik a magyar közigazgatás?
Jöjjön vissza később! (2005. március) Rendes empirikus kutatások híján nehéz megtudni, hogy a magyar közigazgatás végső romlása hol kezdődött. Bizonyos azonban, hogy – Mikszáth Kálmán állításai ellenére – a hazai hivatali ügyintézés nem volt mindig csapnivaló. A dualizmus korszakában kitermelődött az a szakbürokrácia, amely a modernizációval kapcsolatos feladatokat megbízhatóan és egyenletes színvonalon intézte. Az infrastrukturális fejlesztések, a bankrendszer vagy éppen a büntetőjogi szabályozás előkészítése során figyelemre méltó európai tájékozottságról és kezdeményezőkészségről tett tanúbizonyságot. Egy közismert hiedelmet mindenképpen el kell oszlatnunk: mint arra már társadalomtörténészek rámutattak, hiba lenne a korabeli magyar közigazgatásban egyfajta dzsentri rezervátumot látni. Egyrészt a magyar államigazgatás messze nem rendelkezett akkora kapacitással, hogy az 1860 után tönkrement birtokos osztály tagjait mind fel tudta volna szippantani, munkát csak töredékük talált itt. Másfelől egyes minisztériumok személyi állományának elemzése is mutatja, hogy bár a dzsentri réteg aránya szembetűnő, korántsem csak belőlük került ki az apparátus. Gondoljunk arra, hogy az ifjú Jászi Oszkár is a földművelésügyi minisztérium fogalmazójaként kezdte szakmai pályáját. Az említett hatékonyság különösen szembeötlő akkor, ha tudjuk, hogy egy korabeli minisztérium jó esetben 120-180 munkatársat foglalkoztatott, s a korban nem volt például külön tárcája az egészségügynek, az ipar-, vagy a közlekedésügynek. Modern történeti értékelések híján ugyanakkor némileg tanácstalan az utókor a vármegyei közigazgatás megítélésében. A dualizmus korának egyik központi vitatémája volt a vármegye államosítása, amelyet elsősorban a szabadelvű kormánypártok szorgalmaztak, míg a függetlenségi ellenzék nagyrészt opponálta, mert tartott a kormányzat ellensúlyainak eltűnésétől. Az bizonyos, hogy a pozícióféltés vagy éppen a nemzetiségi mozgalmakkal folytatott állandó küzdelem nem használt a helyi ügyintézés innovatív, nyitott vonásai megerősítésének.
Első; bizantinus korszak Bár az UFi olvasói tudják, hogy lapunk élen jár a Trianon-szindróma leküzdésében, hiábavaló lenne tagadni, hogy a magyar közigazgatás szemléletében döntő szerep jutott a békediktátumnak. Elsősorban azért, mert a harmadára zsugorodott országba aránytalanul nagy számban kerültek közhivatalnokok. Az elszakított területekről a húszas évek közepéig elmenekült 320-340 ezer személy döntő többsége olyan állami vagy megyei hivatalnok volt (vasutastól a postáson át a szolgabíróig és a katonatisztig), akinek esélye sem volt arra, hogy állást találjon az egyébként is súlyos válsággal küzdő magánszférában – igaz, erre a képzettsége sem volt mindig megfelelő. Egy részük ugyan helyet talált az aránytalanul felduzzasztott állami és megyei közigazgatási apparátusban (helyzetük csak a népszövetségi kölcsön feltételéül szabott karcsúsítás – bélistázás – nyomán rendült meg), de a többség a státusz- és presztízsveszteség miatt a két háború közötti időszakban jó alanya volt bármely –azért elsősorban jobboldali színezetű – radikális politikai követelésnek. Azok, akik korábbi állásukhoz hasonló munkához jutottak, az átélt traumák (1918–1920) vagy az áporodott magyarországi közállapotok miatt kevéssé hajlottak a szociálisan érzékeny, az ügyfél szempontjait figyelembe vevő, gyors ügyintézésre. A kor termelte ki a magyar hivatali nyelvezet első bizantinus korszakát, a megszólítások hihetetlen szövevényét, mutatta fel a szociális hierarchizáltság mindenütt jelenlévő nyomait. Egy-egy kézbevett akta útját végigkövetve látható, hogy akkoriban volt idő mindenre, s bár a visszaemlékezések mindig gyanúsak, tömegesen találkozunk bennük a büdösparasztozó vagy éppen úrhatnám köztisztviselő figurájával. Hozzá kell tennünk, hogy a nyolcórás munkaidőért folytatott harc akkor már győzött a magyar bürók világában. A hivatali segédszemélyzet felett álló köztisztviselő kilenc-tíz körül járt be munkahelyére, egykor enni ment vagy egyenesen hazaugrott ebédelni, ahol még szunyókált is egy keveset étkezés után. Három után visszament a hivatalba, s jó esetben hatig ott volt. Igaz, szombaton is dolgoznia kellett.
A verseny kiiktatása A magánszférának viszont részint a versenyből és a fogyasztókból kellett megélnie. Ezért az eleinte kicsiny szolgáltató szektor illetve például a bankszféra kénytelen volt alkalmazkodni a közönség igényeihez. A magyar szépirodalomban oly sokszor megrajzolt hitelbe vásárlás vagy éppen a kifutófiúk alkalmazása tünetei ennek a vevőmegtartó, ügyfélcent- rikus üzletpolitikának. Az 1945 után berendezkedő kommunista hatalom, miközben több hullámban tisztogatott az állami közhivatalokban, a szolgáltató szféra és a kereskedelem állami kézbe vételével, a verseny kiiktatásával gondoskodott arról, hogy ennek a szemléletnek nyoma se maradjon. A helyi közigazgatást – és rendkívül sok esetben az államit is – olyan emberek vették kézbe és működtették, akik mind képzettségüknél, mind magukkal hozott mintáiknál (hiszen addig esetleg csak otromba jegyzőkkel vagy leventeoktatókkal találkoztak) fogva alkalmatlanok voltak a rájuk testált feladat hatékony ellátására. E kontraszelektált korszak öröksége mind a mai napig velünk van. Az egyik nagy állami hivatalunk a sok pénzért beszerzett iktatóprogramot azzal harangozta be dolgozóinak, hogy innentől nem lesz papír, mindenki intraneten kap mindent |
Ennyit a magyar nemzeti hivataltörténet történeti alapozottságáról. Nézzük az ontológiai problémákat. Ezek igen számosan vannak, fel sem tudjuk sorolni őket. Az avatatlan szemlélő is elsőre megállapíthatja, hogy a magyar közigazgatás, és vele immár, sajnos a szolgáltató szektor működése is: útközben van. Félúton a teljesen manuális, cetlialapú adatrögzítés és a számítógépesítettség között. A két szisztéma között van átjárás: az átjárót Marikának hívják. Esetleg Emminek vagy Jolikának. Neki még 1964-ben Konkoly bácsi tanította be a kartotékok kezelését, és olyan jól megtanította, hogy mai napig ő tudja a legjobban. Marika (vagy Emmi vagy Jolika) már nyugdíjban van ugyan, de visszajár dolgozni, mert nélkülözhetetlen, és sajátos modora miatt nem tudott tanítványokat nevelni maga mellett. Ezért ha elkapja őt az influenza, akkor áll az ügyintézés, a kolléganők nagydarab, látszólag teljesen rendetlenségbe süllyedt Dexion-Salgó polcrendszerekre mutogatnak, és néha elkeseredetten próbálnak előráncigálni egy aktacsomót.
Nem csak Marika Ugyanakkor ne kenjünk mindent Marikára: az ügyintéző szakmákhoz elengedhetetlen képzésnek ma is vannak komoly hiányosságai, de húsz évvel ezelőtt nagyjából ugyanazt tanították, mint 1902-ben. Egy ma ötvenéves ügyintézőnek emberfeletti erőfeszítésbe került megtanulni a számítógép legalább szövegszerkesztési szintű használatát a kilencvenes évek elején. Ennél tovább lépni biológiailag lehetetlen. Ezt nem az oktalan generációs árokásó indulat mondatja velünk, az embert a teremtés így konstruálta. Az egyik nagy állami hivatalunk a sok pénzért beszerzett iktatóprogramot azzal harangozta be dolgozóinak, hogy innentől nem lesz papír, mindenki intraneten kap mindent, ott zajlik majd az ügyintézés. Az eredmény: a papír maradt („én szeretem kézbe venni a dolgokat”), a folyosói forgalom megnőtt – mindenki ahhoz a kollégához szaladgál, aki ért a géphez. Tudunk olyan titkárnőről ebben az országban, nem is akárhol, aki az elmúlt tíz évben egyetlen levelet sem mentett el: legépelte a szöveget, kinyomtatta, majd gondosan kitörölte a számítógépből. Továbbképzésre nincs pénz, igény, kedv. Igazságtalanok lennénk azonban, ha azt állítanánk: a szolgáltató szektor egy része és az államigazgatás azért működésképtelen, mert eleve működésképtelennek rendeltettek. Tevékenységük nem független a közegtől. A magyar állampolgárok jelentős százaléka képtelen kitölteni egy A/4-es formanyomtatványt, mondjuk a vízóra-átírásról, alkalmatlan egy banki ügyfélirányító rendszer jelzéseinek értelmezésére vagy a kulturált problémamegoldásra. Gyors elemzésünk szerint a működésképtelenség alapoka mégsem az, hogy a rendszernek számtalan, különböző elvárásho-rizonttal rendelkező egyént kell kiszolgálnia. Hangozzék bármilyen meglepően, a gond: a bizalmatlanság. A nagybankoktól kezdve az önkormányzatokon át a közüzemi vállalatok ügyfélszolgálatáig sok helyütt működnek totalitárius reflexek. Nem gondolhatunk másra, amikor az igazolások, feladóvevények, fénymásolatok, hiteles fordítások halmát cipeljük magunkkal. A hivatal/cég nemcsak bennünk, ügyfeleiben nem bízik meg; hisz látszik, hogy a szemünk sem áll jól, ezt mi is megértjük.
Nem bírják egymást? A hivatalok azonban egymással is bizalmatlanok, sőt, egy adott hivatal munkatársai egymással szemben is. „Ezt adták magának? Hát erre én nem utalhatok!” (Nem is erre kéne, de mindegy is, hagyjuk.) „Akkor rosszul mondták” vagy „Ez nekem így nem elég”. „Most vegye el a csekket, fizesse be, aztán jöjjön viszsza”; ha jók vagyunk, akkor esetleg: „Nem kell sorbaállnia”. Minél több papír, minél több pecsét, az a nyerő: Bizáncban élünk. Emellett eltörpül az, hogy az ügyfélszolgálatok alkalmazottainak egy része tapló. Igaz, ők is túlhajszoltak, kevesen vannak és ezért úgy gondolják, hogy joguk van megalázni a betérőket. És ez alól nem kivétel a magánszféra sem: a mobilszolgáltatók is láthatóan arra törekednek, hogy ügyfélszolgálataikon egyszerre ne legyen több három ügyfélnél: tessék megnézni a helyiségek méretét és a székek számát bármelyik plázában. Vagy gondoljunk egyes nagy szolgáltatók tökéletesen törvénytelen személyi igazolvány-másolási igényeire. Ha problémás eset vagyunk, nem férünk bele a posztkádári sémába: külföldön voltunk és nem vettünk át egy levelet, interneten akarnánk pénzt utalni (azaz nem lenne feladóvevény, ah), nincs otthoni fix telefonunk vagy csak egyszerűen nem vagyunk hajlandók megosztani jövetelünk okát egy teljesen szedált portással. Számítsunk tehát a szankciókra, ha utazgatunk, internetünk van, meg nagy pofánk: gazdag kis köcsögök vagyunk, akikért nem kár. És lehetőleg ne álljon nekünk olyan nagyon feljebb. Épp ez az: meglehet, hogy undok varangyok vagyunk, sok pénzzel a bőrünk alatt, de ugyanaz jár nekünk, mint a frusztrált pofának a pult másik oldalán. A jogegyenlőség amiatt lenne fontos, mert életünk végéig nem játszhatjuk a jólnevelt egyetemistát, meg a rokonszenves, hajszolt, fiatal apukát, eljöhet olyan kor, amikor tenyérbemászó, kopaszodó középkorúak leszünk, már nem alapozhatunk a sármunkra, a jogainkhoz meg a méltóságunkhoz mégis ragaszkodnánk, azzal az átlátszó érvvel, hogy az jár nekünk. Ebben az elcseszett kelet-európai kapitalizmusban a kevés ígéretes jelenség pedig éppen az utazáshoz, az internethez meg a tömegkommunikációhoz kötődik. A Matáv minden mesterkedése ellenére (mennyibe is kerül a szélessáv Magyarországon és Németországban, he?) sok értelmes dolgot lehet csinálni az interneten, a honfoglalózáson kívül is. Biztosítót lehet váltani például, ha ugyan régi biztosítónk nem olyan tetű, hogy letagadja a beérkezett felmondólevelet. (Ami azért is nagyon fájó, mert a régit Szövetségnek hívják. Vicc.) De mégis, hajrá biztosítási brókerek! Az internetes árverési portál, a Vatera az elmúlt évben megtöbbszörözte forgalmát; érdemes ellátogatni oda, az az új világ hírnöke: egy szolgáltatás, amely minden bénasága ellenére alapvetően a bizalomra épül. A mobiltelefon demokratizálta a tömegkommunikációt, a fapados légitársaságok meg a repülést, és talán ez az egyetlen terület, ahol a versenyt nem fordították saját ellentétébe. Sok idő fog eltelni addig, míg egy élhetőbb ország lesz felénk, eljövetelét már meg sem érjük talán. De előtte legyünk egy kicsit borzalmas vénemberek, a Muppets-show első páholyából. Mert megérdemlik. Az a baj.
|