Fej-fej mellett a két elnökjelölt az amerikai választási kampány hajrájában
Célegyenes elõtt (2004. szeptember) John F. Kerry, a Demokrata Párt jelöltje elsöprő többséggel győzne a november 2-i elnökválasztáson – ha európaiak, arabok, afrikaiak, bangladesiek, grönlandiak és az amerikai sajtó képviselői választanák az amerikai elnököt. Azonban bizonyos alkotmányos előírások szerint még mindig amerikai állampolgárok választják az amerikai elnököt, a helyzet nem ennyire egyértelmű. Sőt… A legutóbbi közvélemény-kutatások szerint a két jelölt közötti különbség szinte elhanyagolható: Kerry 48 százalékával szemben Bush 47 százalékon állt, míg a maradékot a fogyasztóvédelmi mozgalmáról elhíresült Ralph Nader tudhatja magáénak. Az inga valószínűsíthetően kileng majd George W. Bush felé a Republikánus Párt elnökjelölő konvenciója (augusztus 30.–szeptember 2.) után, de ugyanilyen valószínű az is, hogy néhány nap vagy hét múlva visszaáll a jelenlegi fej-fej melletti állás. Az országos minták nem sokat érnek a közvélemény-kutatásokban: az elnököt ugyanis a tagállamok választják külön-külön. Így noha Al Gore 2000-ben országosan nagyjából 300 000-el több voksot kapott, mint ellenfele, az amerikai elnököt ma mégis George W. Bush-nak hívják. A lényeg tehát az, hogy ki hány államban győz, illetve mely államokban arat sikert. Elméletileg ugyanis nyerhet egy jelölt akár negyven államban is az ötven tagállamból (még a fővárost, Washingtont is számításba kell venni), ha azok mind olyan államok, ahonnan mindössze pár elektori szavazatot vihet el. (Egy állam annyi elektori szavazatra jogosult, ahány képviselőt és szenátort küld a szövetségi törvényhozásba.) A helyzetet némileg egyszerűsíti, hogy körülbelül a tagállamok kétharmadában már gyakorlatilag eldőlt az elnökválasztás: így George W. Bush-nak ugyanannyi az esélye, például Massachusetts vagy New York államban, mint John F. Kerry-nek Texas-ban, azaz semmi. A „csatatér-államokban” – például Florida, Pennsylvania, Ohio, Missouri – azonban annál hangosabb és alpáribb a kampány: az előrejelzések szerint itt dől majd el az, ki irányítja (névleg) az Egyesült Államokat a következő négy évben. Vessünk egy pillantást a szemben álló két táborra. Kezdjük azzal, hogy az amerikaiak közel fele nem vesz részt az össznépi játékban, mert nem érdekli a politika, vagy kiábrándult belőle (elég oka volt erre), és nem lát lényeges különbséget a két jelölt, illetve a két nagy párt között. Közülük egyesek annyi engedményt tesznek, hogy például Ralph Nadert támogatják, aki szerint mindegy, hogy Bush vagy Kerry győz, Amerikát a nagyvállalatok irányítják. Mivel a populista Nader jobbára potenciális baloldali, azaz demokrata szavazókat vonz, ezért a politika diszkrét bájaként néhány kifejezetten jobboldali, republikánus érzelmű nagyvállalat-tulajdonos is támogatja a kampányát. Ami az egyes jelöltek támogatottságát illeti, némi cinizmussal azt lehetne mondani, hogy nincs sok új a nap alatt: az ókori Rómában egy időben a kocsiversenyekről ismert kék, illetve a zöld párt határozta meg a politikát, most pedig Amerika „kék” (demokrata) és „piros” (republikánus) pártokra vált szét. Mindkét párt elsősorban a középosztály kegyeiért versenyez – ugyanis ebből a rétegből mennek el legtöbben választani – ám mindkettőnek van olyan „borzalmas tagsága” (az 1990-es évek magyar politikai életének egyik emlékezetes kifejezésével), amelyet ki kell elégíteni – ezt hívják bázisnak. Így a republikánusoknak jelentős engedményeket kell tenniük az ijesztően bigott, korlátolt vallási fundamentalistáknak, akik a világot kizárólag fekete és fehér színekben látják és rémületesen egyoldalú küldetéstudattal rendelkeznek; míg a demokratákat – részben – tragikomikus „politikailag korrekt” csoportok és megdöbbentően alacsony intelligenciahányadosú rétegek tartják fogva. (Többek közt ez utóbbiaknak „köszönheti” Al Gore a 2000-es vereségét.) Közös még a két pártban, hogy a kampánymenedzserek mindkét oldalon a legdörzsöltebb és leggátlástalanabb manipulátorok közül kerülnek ki: a republikánusok Karl Rove-jával szemben ott van a demokraták Bob Shrumja. Végül, a dramatis personae-t tekintve nem lehet megfeledkezni a két főszereplőről sem. Kezdetben egy Thomas Jefferson és John Adams mérte össze az erejét az elnökválasztáson (1800-ban), de még a negyed évszázaddal későbbi John Quincy Adams–Andrew Jackson páros sem harmadosztályú könnyűsúlyúak mérkőzését vívta. Az ökölvívás világában nehezen képzelhető el olyan súlycsoport, amelybe a jelenlegi két elnök beleillene (a pehelysúly is túlságosan magasnak tűnik a számukra). George W. Bush életrajzának legmarkánsabb mozzanata az, hogy negyvenéves kora körül szakított az alkoholizmussal, „újjászületett” keresztényként, és a renegátokra jellemző módon most a vallásosságát viszi túlzásba. Hírhedten keveset tud a világról, de azt következetesen képviseli. Arról sem tudunk sokat, hogy elmélyült közgazdasági vagy társadalompolitikai ismeretek birtokában lenne. Két előnnyel viszont kétségtelenül rendelkezik: jó menedzserként rendet tart a Fehér Házban (nincsenek „kiszivárogtatások”, csapatjáték folyik a végrehajtó hatalmi központban), valamint az elveit, illetve a tanácsadói által a számára kreált nézeteit úgy mondja el, hogy a legegyszerűbb amerikai választó is megérthesse. Ez pedig a tömegtársadalmat és a modern politikai diskurzust is figyelembe véve eddig kevéssé látott új mélységeket jelent. John F. Kerry intellektuálisan mindenképpen Bush fölé nő, de ez nem feltétlenül jelent előnyt az amerikai választók egy jelentős részénél, akik hagyományosan gyanakodnak a keleti parti entellektüelekre. Kerry-nek az egyik erénye egyben az egyik legnagyobb hátránya is: hosszú időt töltött a Szenátusban, ahol több száz kérdésben szavazott. Hol így, hol úgy. Leginkább így is, úgy is. Egyik jellemző megjegyzését az iraki katonai misszió finanszírozásával kapcsolatban tette: „Ellene szavaztam, miután mellette szavaztam.” De ugyanilyen jellemző óvatosságára (a republikánusok más kifejezést használnak itt, amelyben a kettes szám és a „szín” szó is szerepel), hogy a vietnami háború-ellenes tüntetés során a Capitolium lépcsőjére szórta – mások kitüntetéseit. A sajátjait a biztonság kedvéért megtartotta, s most azok jelentik kampányának egyik középponti elemét. Ennek megfelelően a republikánusok a „jellem” kérdését igyekeznek hangsúlyozni; miközben a demokraták az „ügyekre” helyeznék a hangsúlyt, amelyekben az ő jelöltjük mindenképpen otthonosabban mozog. A kérdés az, hogy az amerikai elnöknek „jellemesnek” vagy „szakértőnek” kell-e elsősorban lenni; arra, hogy a kettő egybeessen, az amerikaiak a legmerészebb álmaikban sem mernek gondolni. Az utóbbi évtizedeket tekintve Richard Nixon értett a kormányzáshoz, de nem véletlenül kapta a „Trükkös Dick” becenevet; Jimmy Carter lelkiismeretes bürokrata volt, de az elnöksége nem nevezhető sikertörténetnek; Ronald Reagant senki sem vádolhatta túlzott szakértelemmel, de semmilyen magánéleti botrányba sem keveredett; Bill Clinton pedig pontosan ennek ellenkezője volt: borotvaéles ész, széleskörű tárgyi tudás jellemezte, de a hazugságvizsgáló gépben a biztosítékot többnyire már az első vagy második válasza kiverte volna. A választók döntő többségénél különben ezek a meggondolások semmilyen szerepet sem játszanak: a felmérésük szerint közel 90 százalékuk eldöntötte, hogy a republikánus, illetve demokrata jelöltre adja a voksát. (A Demokrata Párt egyik jelszava „Bárki, csak nem Bush!”). A többiek – szám szerint 10-15 millióan, akik a mérleg nyelvét játsszák – az alábbi menüből választhatnak, amikor a döntésüket meghozzák: (1) Irak. Noha kezdetben az amerikaiak többsége hitt az adminisztrációnak (az emberi természet javíthatatlannak tűnik), mára már kiderült, hogy az Irak ellen indított háború hivatalos okai közül egyik sem igaz. Szaddám Huszein nem rendelkezett számba jöhető és nemzetközi szinten veszélyes tömegpusztító fegyverrel; Irak nem ápolt meghitt kapcsolatokat az al-Kaida szervezettel; az amerikaiakat az irakiak nagy többsége nem sóval és kenyérrel (vagy ezek helyi megfelelőjével) várta. Így most már jóval több amerikai gondolja úgy, hogy az iraki akció meggondolatlan volt, amely nem csökkentette az Egyesült Államokra leselkedő terrorista fenyegetést. Az amerikai átlagemberek többsége, minden ellenkező híreszteléssel szemben elég idealista, s nem lelkesíti őket az egyre egyértelműbben megnyilvánuló tény, hogy az Irak elleni háború fő okai a közel-keleti olajellátás biztosítása, a közel-keleti térség amerikai érdekeknek megfelelő politikai átrendezése és Izrael állam biztonságának a növelése volt. Mindez nem mond ellen a demokrácia terjesztésének: legalábbis Woodrow Wilson óta az amerikai külpolitika egyik alapelve, hogy a demokratikus államok létezése szolgálja legjobban az Egyesült Államok nemzetbiztonsági érdekeit. (2) Terrorizmus. Az amerikai nemzetbiztonsági doktrínában a tömegpusztító fegyverek mellett a terrorizmus a második legnagyobb veszély, illetve a kettő öszszekapcsolódása. Noha a Bush-adminisztráció kíméletlen harcot hirdetett a terrorizmus ellen, s ért is el eredményeket ezen a téren, mégsem lehet maradéktalan sikerről beszélni. A Demokrata Párt különben sem Irak, sem a terrorizmus kérdésében nem ígér mást, mint a Republikánus Párt. Erre azért is szüksége van, mert a demokratákat hagyományosan „puhának” ítélik az amerikaiak a nemzetbiztonsági kérdésekben, így ha az ingadozókat meg akarja nyerni a Kerry– Edwards páros, akkor keménynek kell mutatkozniuk ebben a kérdésben. Annyi az eltérés a két párt iraki és terrorizmus elleni programjában, hogy a demokraták nagyobb nemzetközi támogatást ígérnek – bár arról nem esett szó, hogyan venné rá John F. Kerry, akár franciául is Jacques Chirac-ot arra, hogy küldjön katonákat a Közel-Keletre. Irakot és a terrorizmust a republikánus kampánymenedzserek arra próbálják felhasználni, hogy „háborús elnökként” adják el George W. Bush-t, aki határozott, válsághelyzetekben habozás nélkül dönt, s akit – mellékesen – nem illene ilyen krízis közepette hátba támadni. Azt már csak a rossz nyelvek (például Howard Dean) teszik hozzá, hogy a Bush-kormányzat időről időre azért emeli meg hírszerzési jelentésekre hivatkozva a veszélyességi fokozatot az országban, hogy emlékeztesse az embereket arra: Amerika háborúban áll, amikor hazafiak módjára illik viselkedni… (3) Gazdaság. A kérdés az, hogy az ingadozók melyik párt statisztikáinak hisznek (vagy, alternatívaként, a saját tapasztalatuknak-e). A demokraták azt hangsúlyozzák, hogy Herbert Hoover óta soha ennyi munkahelyet nem „vesztett” egy elnök, mint George W. Bush, továbbá túl sok munkahely és vállalat menekül adóparadicsomokba, a makrogazdasági mutatók (eladósodás, stb.) romlanak, és így tovább. A republikánusok a javuló gazdasági mutatókat idézik (közel három százalékos a gazdasági növekedés), megkérdőjelezik azt, hogy pár ezer állás tengerentúlra kerülése olyan nagy tragédiát jelent-e, s hivatkoznak a mikrogazdasági mutatókra. (4) Adók. A Bush-kormányzat gazdaságpolitikájának egyik központi eleme a adócsökkentés, s ezzel sok szavazót szereztek is maguknak. Az adócsökkentést végre is hajtották, de abból elsősorban a jómódúak, azaz az évi 200.000 dollárnál magasabb jövedelemmel rendelkezők profitáltak. A republikánus gazdaságpolitika elméleti alapjait a neoliberális közgazdászok (például, az ún. chicagói iskola) határozzák meg, akik szerint az újraelosztó állam nem elég hatékony, ráadásul erkölcstelen is, a (gazdasági) sikert magas adókkal kell büntetni. Velük szemben a demokraták inkább a „gondoskodó állam” modelljéhez állnak közel: nem merik ugyan az adócsökkentést általában támadni, mindössze annyit ígérnek, hogy hatalomra jutásuk esetén a középosztály adóterheit fogják elsősorban csökkenteni (nagyjából az évi 50.000–200.000 dolláros jövedelemmel rendelkezőkről van szó). Ennek egyik technikai akadályát az jelentheti, hogy novemberben nem csupán elnökválasztásra kerül sor, hanem kongresszusi választásokra is, amelyeknek a során a Képviselőház egészét, valamint a Szenátus egyharmadát választják. Ebben a küzdelemben az előrejelzések szerint a republikánusok fognak győzni, tehát ha John F. Kerry győzne, akkor valószínűleg egy republikánus többségű Kongresszussal szemben kellene keresztülerőltetni a törvényjavaslatait. A fenti országos ügyeken kívül természetesen más, kisebb jelentőségű, vagy regionális és helyi kérdések is színezik a palettát (az egyneműek házassága, a tartalékosok külföldi bevetése, a helyi ipar támogatása, stb.), valamint az egyéni rokon- és ellenszenvek. Mivel a mozgástér – fizikailag és átvitt értelemben is – nagyon szűk, nagyon intenzív kampányra lehet felkészülni az aránylag kevés számú „csatatér” államban, ahol nüanszok dönthetnek – például az elnökjelöltek tervezett televíziós vitaműsoraiban. Ám adódhatnak még váratlan események (így Oszama bin Ladent is előhúzhatják egy gödörből, vagy az olajárak még magasabbra szökhetnek), amelyek valamilyen irányban befolyásolhatják a szavazókat a következő három hónap alatt. Ám ha nem történnek ilyen váratlan dolgok, akkor ismét pár ezer, vagy akár pár száz szavazat dönthet arról, hogy ki lesz az Egyesült Államok 44. elnöke.
|