A tisztes gazdagodásról (2003. november) Akárki akármit mond, az esküvő szép dolog. Lehetne zsákszámra Karinthyt citálni, Chamfort- axiómákkal vagy legalábbis az Idézetek Könyvével bombázni az agykérget, az mégsem közelíti meg az igazságot. Az esküvő szép, félelmetes, felemelő: a pikírtséget hagyjuk a libertinusoknak és Marsi Anikónak. Ha férfi és nő szövetkezik, egy életre, egy halálra (mi konzervatívok lennénk, ezért a heterofasizmus), az olyan pillanata az emberi létnek, amit kár volna kihagyni. Amúgy meg mindnyájan táncoltunk már atléta-nyakkendő-boxeralsó összeállítású gúnyában, asztal tetején az örömanyával, az edelényi Traffipax Duó zenei kíséretével. Aki nem tette még, feltétlenül próbálja ki. Amikor megérkezünk (késve), szembesülünk azzal az újmódi, az Esküvő Magazin rovására írható ténnyel, hogy ez egy ültetett lakodalom, a levest pedig már felszolgálták. S mintha ez nem lenne elég, mi már tudjuk, amit kedvesünk még nem, hogy velünk szemben ül Dönci bácsi és neje. Dönci bácsi édesapánk munkatársa volt. Annak idején megérezte az idők szavát, nyomta pártvonalon, de lett gmk., aztán kft., most meg baromi nagy autók, ház a budai Highlanden meg fotószafari Tanzániában. Ezzel még nem volna semmi baj. Dönci bácsi gyermekei, Ákos és Móni társaságában annakidején együtt dobáltuk hógolyóval a 48-as buszt, s a nyolcvanas évek második felében még apánk is dicsérte ezt az élelmes Döncit, akinek segítségével pénz áll a házhoz. Ezek a vasárnapi panegyricusok aztán a kilencvenes évek második felében elapadtak, később egy-egy kedvetlen mormogásra változtak. Dönci bácsi azért félévente egyszer eljön hozzánk vendégségbe, megdézsmálja apánk vész-Ballantine-ját, anyánkkal közli, hogy túl sok a koleszterin a főztjében, fikázza apánk nyakkendőit („hogy lehet így öltözni”), velünk pedig rendszerint közli, hogy csak ingyenélő bölcsész lesz belőlünk (n. b. igaza van), mire kell egyáltalán az a sok tanár, az ő adójából. (Ez az ún. posztmodern virilizmus.) Áki átvette a céget, a Móni meg Kaliforniában tanul, miért nem megyünk ki mi is. S mindezt egy lendülettel, és már azzal a régóta ismerős rámenősséggel, ami régen rokonszenves volt, ma viszont kifejezetten dühítő. Dönci bácsival tölteni az estét, nagyjából olyan szórakoztató, mint megnézni a teljes Jancsó-retrospektívet: jól indul, de a végére idegesítő, vágatlan unalom lesz belőle. Még bennünk van kedvesünk hosszú sminkelésének feszültsége, s a szent fogadalom: ezegyszer elhallgattatjuk az öreget. Persze ez is rosszul sül el: azzal kellett volna kezdenünk, hogy „Jé, Dönci bátyám, most is fordítva vette fel az alsónadrágját, mint régen”, ehelyett, amikor az öreg belekezd az ingyenélésünkről szóló monológba, mi dühösen mormogunk arról a Rover 200-ról, amit a ház előtt láttunk, és arról, hogy a tanári pályában az a jó, hogy legfeljebb a kölykök menzapénzét lehet elsikkasztani, egy teljes gyárat semmiképp. „Mibe ártod bele magad, bazmeg? Kicsit messzire mész, kishaver. Velem ne pimaszkodjál, kis porbafingó voltál, amikor apáddal együtt dolgoztunk. És a pénzem akkor nem volt olyan büdös, amikor nektek is jutott belőle. Én becsületesen szereztem, amit szereztem, basszameg.” Mara néni rángatja Dönci bácsit, minket pedig hitvesünk rugdos. A szomszéd asztaloktól most már mindenki minket figyel, szerencsére felcsendül a Dupla Kávé egyik slágere: sok minden tud örömöt lopni az ember szívébe. Dönci bácsi lehiggad, de most rosszabb jön: előveszi a hideg realistát: „Mondd el öcskös, hogy mi nem tetszik.” A helyzet klasszikusan nem olyan, hogy felelni tudnánk a kérdésben foglaltakra. Egész világnézetünket kéne szembeszegezni vele. Kevés ember van, aki megtörik a tények súlya alatt, és sírva bevallja, hogy pályája nagyobb része lopásra épült. Amikor megérkezünk (késve), szembesülünk azzal az újmódi, az Esküvő Magazin rovására írható ténnyel, hogy ez egy ültetett lakodalom, a levest pedig már felszolgálták | Tévedés ne essék: nem a szabadversenyes kapitalizmussal, vagy annak szociális piacgazdasággá szelídített változatával van bajunk. Az nem tetszik, ahogy ez Magyarországon kialakult. Dönci bácsi szívósan ragaszkodik ahhoz a fikcióhoz, hogy ő becsületesen járt el. Ha nagyon megszorongatjuk, hozzáteszi: a körülményekhez képest. Néha még felhozza azt a (hibásan) Weiss Manfrédnak tulajdonított mondást, hogy az első millióját becsületesen szerezte. Ez ugyanis tételesen nem igaz. (Esetleg báró Weiss-nél.) Apportálás volt, egyszemélyes kft., állami vagyon csókosoktól történő megszerzése, buherált pályázatok, értékbecslések, bűvészkedés az alaptőkével, az államnak, önkormányzatnak tett ígéretek be nem tartása és a kilencvenes évek első felének bűvszava: a lízing. Dönci bácsi persze kihúzná magát, hogy legalább ő szerezte meg, nem a külföldiek. Ez a legszebb. Ha normális verseny van és normális viszonyok, akkor akár a külföldi is megszerezhetné, vagy valaki más, földi halandó, aki nem névnapozott együtt Megyeri elvtárssal, a vállalati párttitkárral. Hogy a száz leggazdagabb magyarnak, akiket az MH reklámoz, bő harmada pártkötődéseinek is köszönheti vagyonát: ennek senki nem csapott nagy reklámot. Ami Magyarországon történt, az a piacgazdaságot kompromittálja. S aki fennen hangoztatja, hogy ő pártháttérrel becsületesen szerezte vagyonát, az csak simán hülye. (Itt a szemérmes szerző Gyurcsány Ferencre gondolt – a szerk.) Dönci bácsi legalább valahol, a lelke legmélyén tudja, hogy erről előbb-utóbb számot kell adnia. Nem pont itt a földön. Úgyhogy inkább kussolunk. Még lehet, hogy haza is visz az öreg. „Hagyjuk ezt, Dönci bácsi – bocsánat, ha megbántottam.” Mert hülye szentimentálisak vagyunk, és azt hisszük, hogy a kompromisszum az valami rettentően modern dolog.
|